Indonesie deel 2; Balineese gastvrijheid

18 mei 2018 - Seminyak, Indonesië

Na deel 1: Java verkennen als echte locals volgt hier deel 2 van onze reis door Indonesie.

Permuteran

Na een reis van ruim 8 uur kwamen we dus aan op Bali. Onze eerste bestemming op Bali was het kleine plaatsje Permuteran. Aangekomen bij ons guesthouse dachten we eerst dat we de verkeerde kamer toebedeeld hadden gekregen, we kregen namelijk de sleutel van een soort van honeymoon suite. Versierd met rozenblaadjes in de vorm van een hartje en handdoeken gevouwen in de vorm van een zwaan. Bij navraag bleken wij de enige gasten te zijn voor die nacht dus het klopte het wel degelijk dat deze prachtige kamer voor ons was. We waren in 1 klap de lange reis vergeten. Ook de service in dit guesthouse was uitstekend. De volgende ochtend genoten we van een heerlijk Balinees ontbijt. Na dit ontbijt hebben we het strand weer opgezocht, dit was alweer even geleden dat we dit gezien hadden. Naast het strand hebben we ook de onderwaterwereld van Permuteran kunnen bekijken. In Permuteran vinden ze het belangrijk dat het koraal dat voor de kust ligt beschermd wordt. Je ziet daarom onderwater een aantal ' kooien' over dit koraal geplaatst.

Ubud

De volgende dag vertrokken we richting Ubud. Vanuit het guesthouse werd er voor ons een prive chauffeur geregeld, hij zorgde ervoor dat we tijdens dit rit van Permuteran naar Ubud stopten op prachtige plekken, soms met uitzichten over rijstvelden, op de top van een berg, bij één van de vele tempels en op een uitkijkpunt waar je prachtige foto's kon nemen in verschillende attracties.

Aangekomen in Ubud besloten we direct om hier wat langer te blijven dan gepland. Helaas kon dat niet in het guesthouse waar we als eerst incheckten dus gingen we direct na aankomst opzoek naar een nieuwe locatie voor de daarop volgende dagen. Dit was gelukkig snel gevonden, in Ubud zijn zoveel guesthouses dat het makkelijk kiezen is. We zijn daarna door gezellige straatjes gaan lopen. We hebben ons regelmatig wel eens afgevraagd waar alle andere toeristen zijn, daar hebben we nu een antwoord op gekregen, het lijkt wel of alle toeristen in Ubud zijn. In de straten zie je meer toeristen dan locals.

In de omgeving van Ubud zijn prachtige rijstvelden. Vanuit de stad sta je na een paar honderd meter lopen midden in de rijstvelden. Tijdens een wandeling door deze rijstvelden hebben we genoten van prachtige uitzichten. Na deze ochtendwandeling was het tijd om uit te checken en een paar honderd meter verder in een nieuw guesthouse in te checken. We hebben een kamer met uitzicht op een prachtige tuin en kunnen hier heerlijk genieten en tot rust komen. In deze tuin was net als op vele andere plaatsen een tempel gebouwd, hier offeren bewoners dagelijks.

Beide hebben we moeite om stil te zitten, dus na de lunch zijn we weer op pad gegaan, dit keer richting het Monkey Forest (apenbos). In en vooral ook om dit park zitten veel kleine  langstaart Makaken. Vooraf werden we al gewaarschuwd dat deze apen behoorlijk brutaal kunnen zijn. Bij aankomst zagen we al een aap een bezoek brengen aan een klein winkeltje en nam hij een pak crackers mee zonder af te rekenen.  Vervolgens hebben we een wandeling om het park heen gemaakt en hadden we al genoeg apen gezien, dit scheelde ons weer wat budget omdat we nu geen entree voor het parkt hoefden te betalen.

Donderdag was een lekkere rustige dag, we hebben alleen een wandeling gemaakt over de Campuhan Ridge walk. Een prachtige wandeling door de heuvels en rijstvelden. Het mooie aan Ubud is dat je binnen enkele minuten lopen al niet meer het idee hebt dat je in een grote stad bent. Door de rust en de stilte van de rijstvelden zorgt dit voor een rustgevend gevoel. Om nog meer tot rust te komen besloten we om na deze wandeling een typische Balineese massage te nemen van een uur. Al onze spieren werden hierbij goed gemasseerd en de prijs.. Nog geen 5 euro pp.

Daarna was het weer tijd voor één van onze favoriete dag bestedingen; het avondeten. We hebben heerlijk gegeten in één van de sfeervolle straatjes in Ubud.

We ontmoeten tijdens het backpacken zo veel mensen en omdat iedereen hetzelfde doel vaak heeft is een gesprek makkelijk te maken. Het leuke is dat je dan zoveel leert over andere landen.

De volgende ochtend was het weer tijd om in te pakken, de volgende bestemming stond op het programma, en wat voor één. De Gili eilanden! Nadat we afscheid hadden genomen van de gastvrije familie van het guesthouse gingen we met de boot naar de haven van Padang Bai. Vanaf hier bracht een snelle boot ons binnen twee uur naar één van deze paradijs eilanden. Wij hadden besloten om een aantal dagen op Gili air te verblijven.

Gili Air

Nadat we ons hostel hadden gevonden en onze backpacks in onze 'boomhut' hadden gelegd zijn we direct naar het strand gelopen, nog geen 100 meter vanuit ons guesthouse. Hier genoten we van de zonsondergang en een hapje en drankje.

De volgende ochtend zijn we het eiland gaan verkennen, na ongeveer 1,5 uur lopen kwamen we weer op de plaats waar we ook waren begonnen, zo klein is het eiland. Vermoeid van deze lange wandeling zijn we op het strand gaan liggen.

We zouden de volgende dag eigenlijk weer vertrekken maar omdat het verblijf ons zo goed voldoet op dit eiland besloten we om nog een aantal extra dagen te blijven.

Dat we hier ook wat langer blijven hangen heeft er ook mee te maken dat het backpacken toch wel vermoeiend is soms. We willen zeker niet klagen en dat doen we dan ook niet. Maar elke 2 of 3 dagen je backpack weer in pakken, een reis te maken naar een nieuwe bestemming en daar weer alles uitzoeken vergt best veel energie. Sinds ons vertrek op 5 maart hebben we tot nu toe op 33 verschillende plaatsen geslapen. Met het oog op ons budget zijn we wel naar aan ander guesthouse vertrokken op het eiland, dit lag maar liefst 10 meter verder op ;). De reden was natuurlijk de prijs maar ook een airco was op dit eiland geen overbodige luxe. Na deze vermoeiende verhuizing hebben we een ander strand op het eiland bezocht en genoten van de rust.

De maandags zijn we met een groep op snorkeltour gegaan, de eerste stop was ook direct de mooiste. Toen we in het water lagen zagen we onder ons verschillende schilpadden voorbij zwemmen, sommige kwamen ook erg dichtbij PRACHTIG!! Tijdens de andere stops zagen we veel verschillende en gekleurde vissen, koraal en beelden die voor de kust van Gili Meno onder water stonden. Wat we niet zagen maar wel duidelijk voelden waren de kleine kwalletjes in het water, die zorgden ervoor dat we overal op ons lichaam een prikkend gevoel hadden, niet erg prettig. Na de lunch op de kleinste van de 3 Gili eilanden (Meno) gingen we weer richting Gili Air.  Aan het eind van de middag zijn we weer naar het strand gegaan voor de zonsondergang, deze was echt zo mooi!

Na nog een dagje rustig aan te hebben gedaan en alvast wat dingen plannen voor onze reis door Australie die er aan zit te komen was het de volgende ochtend alweer tijd om in te pakken en richting de haven te gaan. Na zes dagen op dit prachtige eiland vertrokken we weer richting Bali.

Hier bracht de boot ons in Pandangbai en vanuit daar zijn we met de bus naar Seminyak gegaan.

Seminyak

Seminyak was tot 10 jaar terug niet meer dan een eenvoudig vissersdorpje dat was afgescheiden van andere plaatsen, daarna heeft deze kustplaats een enorme metamorfose ondergaan en is het één van de hipste en meest trendy badplaatsen op Bali. In Seminyak zijn veel beachclubs te vinden die vooral aan het eind van de middag tot laat in de nacht vollopen. Daarnaast zijn er veel winkeltjes of welness faciliteiten en een groot strand. Meer is er eigenlijk niet te doen, voor ons was dit een perfecte locatie voor onze laatste dagen. Behalve een lange strandwandeling naar het naast gelegen Kuta, waar we het monument ter nagedachtenis van de  aanslagen in 2002 op een nachtclub bezochten, hebben we eigenlijk weinig actiefs gedaan. De tijd ging vooral zitten in het voorbereiden van ons volgende avontuur: Australie en aan de middag op het strand doorbrengen.

Na twee dagen was het weer tijd om onze backpack in te pakken. Vol met fris gewassen kleding, dit hadden we nog even laten doen voor nog geen 4 euro. En een aantal kilo minder in de backpack omdat we weer een pakketje naar Nederland gestuurd hebben, vertrekken we zometeen richting het vliegveld van Bali om rond 23.15 uur de oversteek te maken naar Australie. Waar ons een compleet nieuw avontuur te wachten staat.

We kijken er beide enorm naar uit, met name om na 75 dagen weer wat meer westerse cultuur (lees: duidelijke tijds aanduiding, afstanden en hoeveelheid) te ervaren.

Na onze aankomst in Indonesie waren één van de eerste woorden van Ronald: 'Welkom in het land van de onbegrensde mogelijkheden' Dit hebben we de afgelopen 3 weken ook zeker ervaren. Ook het grote verschil tussen Java en Bali was voor ons erg opvallend. Java is meer gericht op het Moslim geloof en Bali op het Hindoeisme. Op Java wordt het geloof vooral ge-uit door de gebeden die doormiddel van luidsprekers overal en altijd (ook 's nachts) duidelijk te horen zijn. Op Bali is het meer fysiek aanwezig doormiddel van kleine offertjes die de mensen letterlijk overal op straat leggen en de geur van wierrook.

Het zal jullie waarschijnlijk ook niet zijn ontgaan dat het de afgelopen dagen onrustig was in Indonesie, Aanslagen in Surabaya en Jakarta en vulkanen die onrustig waren, één van de vulkanen spuwde grote ladingen as waardoor mensen geevacueerd moesten worden. Hier hebben wij gelukkig weinig tot niks van gemerkt op Bali, alleen via het nieuws of berichten uit Nederland.

Het einde van onze reis door Indonesie betekend ook het einde van onze reis door Azie. De afgelopen 75 dagen hebben we zoveel prachtige momenten mee gemaakt. Te veel om allemaal op te noemen eigenlijk. Vaak krijgen we wel de vraag 'wat vonden jullie nou het mooiste land?' Dat is eigenijk niet te zeggen, alle 7 landen die we bezocht hebben in de afgelopen maanden zijn afzonderlijk van elkaar bijzonder in hun karakter

Vooral het temperatuur verschil in de afgelopen 75 dagen was enorm, in Listvyanka was het op een ochtend -37 graden daar tegenover stond een temperatuur van 39 graden tijdens ons verblijf in Bagan.

Deze grote temperatuur verschillen zullen we (hopelijk) in Australie niet mee maken, wel zal de temperatuur daar iets lager zijn dan hier op Bali, het is momenteel winter in Melbourne. De lange broek en jas, die de afgelopen 7 weken onder in de backpack zat, zal weer tevoorschijn gehaald moeten worden.

Groetjes vanaf het prachtige vliegveld van Bali

Sampai Jumpa en Sapi Bali

1. Trijnie de vries:
    18 mei 2018
    Wat weer een prachtig reisverslag. 👍
  2. Bratwurst:
    Prachtig!!!
  3. Danielle:
    18 mei 2018
    Wat fantastisch om te lezen weer! Spannend en leuk om weer naar een hele andere wereld te gaan reizen. Heel veel plezier in Australië. Dit avontuur in Azië pakt niemand jullie meer af!
  4. Lotte:
    19 mei 2018
    Weer heerlijk om te lezen toppers!! Op naar het volgende avontuur 😘
  5. Jose ursem:
    21 mei 2018
    Wat een prachtreis maken jullie. En je geniet.. Ga zo door😉
  6. Riemke:
    23 mei 2018
    Wat een mooi verhaal! Geniet er samen van!
  7. Janneska:
    28 mei 2018
    Wat een prachtige foto's weer! En wat hadden jullie een leuk ontvangst op Bali😃 Ontzettend mooi wat jullie allemaal beleven en hebben gezien; zoals ook de rijstvelden!😍 Veel plezier in Australië😎