Ons volgende Aziatische avontuur: China

26 maart 2018 - Chengdu, China

Na Rusland en Mongolie gaan we China ontdekken, we bezoek achtereenvolgens Beijing, Shanghai en Chengdu.

Beijing

Op maandag 19 maart stappen we in Beijing uit de Trans Mongolie Expres. Beijing is een enorme stad, circa 21 miljoen inwoners. Dit merk je helemaal niet, het is wel druk maar niet zo druk als we verwacht hadden. De stad is extreem netjes en schoon en voelt super prettig. We bezoeken De Verboden Stad en uiteraard wandelen wij op de Great Wall (Chinese Muur). Ook brengen wij het bezoek aan de Olympic Green, daar waar de Olympische Spelen in 2008 plaats gevonden hebben.

In Beijing vind je vele 'Hutongs', dit zijn typische Chinese wijken. Binnen deze wijken vind je allerlei winkeltjes, eettentjes etc. De sfeer is er heel anders dan in de drukke straten, er rijden ook bijna geen auto's in de Hutong.

In Beijing zelf nemen we ook de tijd om lekkernijen van Chinese aard te proeven in de welbefaamde Food Street. We wagen ons niet aan de traditionele gefrituurde schorpioenen, ratten, kuikens of larven maar wel aan andere Chinese lekkernijen.

De Chinese tekens zijn voor ons onbegrijpbaar, dat maakt eten bestellen in restaurants wel wat lastig, maar gelukkig wordt er wel af en toe Engels gesproken, echter wordt dit Engels ook wel Chinglisch genoemd omdat de Chinezen er toch vaak hun eigen draai aan geven en het soms lastig te verstaan is.

Omdat we ondertussen zo gewend zijn aan treinreizen, gaan we met de trein van Beijing naar Shanghai. Deze brengt ons met een snelheid van 350 km/h in ruim 4 uur naar Shanghai.

China voelt heel anders dan Rusland en Mongolie, uiteraard omdat het warmer wordt, maar de mensen zijn vriendelijk en behulpzaam en zijn veel meer georienteerd op toeristen. Het gaat hier allemaal net iets makkelijker.

Shanghai

We spenderen een dag of 3 in Shanghai. Deze stad is bekend om de Skyscrapers, de boulevard ' the Bund'  en het grote inwonersaantal (34,5 miljoen). Het voelt hier direct ook een stuk drukker dan in Beijing. Shanghai heeft prachtige parken, daar waar de mensen in het openbaar Tai Chi beoefenen, maar waar ouders ook hun kinderen proberen te koppelen op de datingmarkt ;-) (zonder dat de kinderen hier vanaf weten) De ouders zitten elke zaterdag in het park met een A4 vol met informatie over hun zoon/dochter, echter zonder een foto hierbij. De ouders onderhandelen onderling over dates.

Shanghai heeft veel hoge gebouwen die in de avond prachtig verlicht worden. Mensen kijken is hier echt fantastisch. We merken wel dat de Chinezen toch wat asocialer zijn dan we dachten. Ze willen overal vooraan staan, bij het maken van foto's uiteraard, maar ook willen ze graag als eerste op de boot, in de bus en in de metro zijn. Duwen en trekken kost ze geen enkele moeite . Zo ook ongegeneerd voorkruipen in de rij voor een ticket of in de supermarkt. Naast de hoge gebouwen zijn wij zelf ook een ware attractie, veel Chinezen proberen 'ongezien' een selfie te maken met ons op de achtergrond of ze vragen ons of wij met ze op de foto willen.

Chengdu

Per vliegtuig gaan we naar Chengdu. Chengdu heeft circa 9,8 miljoen inwoners en is daarmee een stuk kleiner dan voorgaande steden. Deze stad staat vooral bekend om het Giant Panda Breeding Centre, we verblijven kort in Chengdu om dit park te bezoeken. Het park is indrukwekkend met 120 giant panda's en 76 red panda's. Vroeg in de ochtend zijn we in het park om zo de panda's actief bezig te zien. Panda's slapen namelijk direct na het eten omdat er weinig koolhydraten in het eten zitten en ze dus hun energie zo efficient mogelijk gebruiken. Van Chengdu vliegen we  door naar onze volgende bestemming: Myanmar

Even wat leuke feitjes over China op een rij:

• China heeft 1,37 miljard inwoners, dit zijn 144 mensen per km2 (ter vergelijking: In Nederland zijn dit 408 mensen per km2, in Rusland zijn dit 9 en in USA 36)
  • De Verboden Stad is gebouwd tussen 1404 en 1423. Sinds 1987 staat het ook op de Unesco Wereld Erfgoedlijst.
  • De Chinese Muur is circa 6.000 km lang en de bouw is 2.000 jaar geleden van start gegaan, in meerdere etappes, rond 1644 zou hij afgemaakt zijn.
  • Het hoogste gebouw van Shanghai (The Shanghai Tower) is 632 meter hoog
  • We verkennen de steden zoveel mogelijk te voet, tot nu toe hebben we al bijna 200 kilometer afgelegd in de afgelopen 3 weken.

Foto's van onze reis door China zijn hier te vinden.

Groetjes vanuit China

1. Melissa:
    26 maart 2018
    Wat leuk om weer een verhaal te lezen en de foto's te zien! Veel reisplezier op naar Myanmar!
  2. Maja:
    26 maart 2018
    Wat een leuke foto's en bijzondere weetjes! Sieger heeft toch geen parapluutje voor jouw proberen zetten hé?! Spreek je zelf nu ook een mondje Singlish?
  3. Gitta:
    26 maart 2018
    Wat een leuk verhaal en foto's weer. Veel pleier in Myanmar
  4. Mem:
    26 maart 2018
    Weer heerlijk genoten van jullie verhaal en prachtig foto's
  5. Rietje:
    26 maart 2018
    Indrukwekkend amai en heel fijn om een weer beetje mee te mogen reizen 😉
    Geniet van myanmar
  6. Auke:
    26 maart 2018
    Het leest heerlijk weg en is veel te kort en wat weer een mooie foto's! Nu al weer nieuwsgierig naar de volgende verslagen...
  7. Henk:
    26 maart 2018
    Wat een mooie foto's gewoon jaloers aan het worden hieronder 😉
  8. Danielle:
    26 maart 2018
    Wat schrijven jullie het toch weer leuk! Bevalt Het reizen verder goed? En ik ben ook wel benieuwd naar de accomodaties waar jullie verblijven😀
  9. Frank Huisman:
    27 maart 2018
    Wederom bedankt voor de foto's en het uitgebreide, interessante en zeer gewaardeerde verhaal. Wat me vooral opvalt is het verschil tussen verwachtingen en werkelijkheid. Veel plezier maar weer en ik kijk alweer uit naar jullie volgende bijdrage.
  10. Janneska:
    27 maart 2018
    Alweer zo'n leuk geschreven verhaal! Wat een gave foto's!! Geeft een goede indruk wat jullie allemaal beleven! Veel plezier en vooral genieten (maar dat doen jullie wel;))!!
  11. Elizabeth:
    1 april 2018
    Leuk weer een verhaal van jullie! Met mooie sfeerplaatjes! Ziet er fantastisch uit! Veel plezier in Myranmar