Vrijheid en ultiemgenot langs de Oostkust van Australie

20 juni 2018 - Brisbane, Australië

Eindelijk was het dan zo ver, we mochten onze camper gaan ophalen. We hadden al een weekje proefgedraaid langs de great ocean road maar nu stond onze trip langs de oostkust van Australie toch echt op het punt van beginnen. 3 weken langs prachtige wegen, stoppen op fantastische plekken en camperen op onvergetelijke plaatsen.

Nadat we eerst 2 introductie filmpjes hadden bekeken over hoe we om moesten gaan met de camper en de camper gecheckt hadden op schrammetjes en bultjes was het tijd om op weg te gaan naar onze eerste bestemming: De supermarkt! O ja voordat we vertrokken moest er nog wel even betaald worden, dit leek iets makkelijker dan we dachten want beide creditcards waren door onze banken geblokeerd ivm het uitgeven van geld op vreemde locaties. Na een nachtelijk telefoontje met de bank (er is tenslotte een tijdsverschil van 8 uur) was het gelukkig opgelost en konden we dan echt opweg.

Het voordeel van een camper is dat we alvast voor een aantal agen boodschappen konden doen en zo wat geld kunnen sparen. Nadat de wagen was vol geladen reden we richting ons eerste stop. Vanuit Cairns vertrokken we in noorderlijke richting met als eindbestemming Cape Tribulation.  Cape Tribulation ligt in het tropisch regenwoud van Australie, een prachtige route door de bergen en bossen bracht ons bij camping PK Jungle Village. Toen we de camper op zijn plaats hadden staan zijn we via een ' boardwalk' (dit zijn een soort van aangelegde paden over en water en door de bossen) naar het strand gelopen. Op de hoek van dit strand lag een prachtige rots die we beklommen voor een schitterend uitzicht.

Nadat we 's avonds in de camp kitchen hadden genoten van onze maaltijd was het tijd voor de eerste nacht in de camper, de bank en tafel waren gelukkig snel omgetoverd tot een tweepersoonsbed.

Na een prima nacht en een goed ontbijt vertrokken we weer richting het zuiden, noorderlijker rijden met de camper is niet mogelijk. Met enkele stops bij mooie wandelroutes kwamen we aan in Port Douglas, een gezellig havenstadje. Ook hier maakten we na het parkeren van de camper weer een wandeling over het strand met als eindpunt een prachtig uitzicht vanaf Flagstaff Hill.

De volgende ochtend hebben we wandeling gemaakt door het centrum van Port Douglas en reden we weer naar Cairns. We waren hier teruggekeerd omdat we graag wat meer wilden zien van het Great Barier Reef. We besloten om weer twee nachten (net als na onze reis vanuit Alice Springs) hier te verblijven.

Dit keer niet op een camping maar op de parkeerplaats van een hostel, we konden dus van alle faciliteiten van het hostel gebruik maken. Het hostel organiseerde ook tours dus dat kwam goed uit, we boekten een tour voor de volgende dag.

De wekker ging weer vroeg, want we zouden vandaag op tour gaan naar het Great Barier Reef. Na een goed ontbijt werden we afgezet in de haven van Cairns. Eenmaal aan boord kregen we te horen wat het programma was; we zouden eerst 3 uur varen en dan naar 2 verschillende plekken om daar te snorkelen boven het reef. Na 3 uur varen kwamen we aan bij de eerste stop en konden we het water in. Wij hadden het geluk dat we als eerste van de boot (ongeveer 30 mensen) in het water lagen en al veel vis en koraal konden zien zonder dat er iemand om ons heen zwom. Zo veel mooie vissen, prachtig gekleurd koraal en helder water zagen we hier.

Toen we weer aan boort kwamen was het tijd om te lunchen, een heerlijke lunch zorgde ervoor dat we klaar waren voor de volgende stop. Sieger besloot om het reef nog iets beter te gaan bekijken, omdat hij in het bezit is van zijn duik-certificaat, was het voor hem mogelijk om te gaan duiken. Wederom een vinkje op de bucketlist; Duiken boven het great barrier reef! Yolanda genoot een paar meter hoger ook weer van het prachtige onderwaterleven. Moe maar zeer voldaan kwamen we rond 17.00 uur weer aan in de haven van Cairns. 's avonds genoten we van zelfgemaakte Oer-Hollandsche pannenkoeken.

Na 2 nachten Cairns vertrokken we nu in zuidelijke richting. We volgden grotendeels de 'waterfall-route'  zoals de naam al zegt een route die ons langs een aantal prachtige watervallen bracht. De eerste was de Millaa Milla Waterfall. Ook bezochten we de Ellinjaa en Zillie Waterfall, de Ellinjaa was voor Yolanda een weerzien met een oude bekende, tijdens haar reis door Australie 3 jaar geleden was ze exact bij dezelfde waterval geweest. Zien jullie de verschillen op de foto? We eindigden deze dag op een camping Mission Beach. We hoeven vast niet te vermelden dat ook deze camping weer aan het strand lag ;)

Na een heerlijk ontbijt aan het strand en een prachtige wandeling langs de kust vertrokken we weer vanuit Mission Beach, onze volgende bestemming was Townsville. Wederom een camping aan de kust ;) Hier boekten we voor twee nachten omdat we de volgende dag een trip gingen maken naar Magnetic Island. Na een tocht van ongeveer 20 minuten kwamen we aan op Magnetic Island, een eiland net zo groot als Texel. Op dit eiland zijn verschillende wandelroutes en baaien met prachtige stranden. We hadden onze rugzak gevuld met een lunchpakket, wat snacks en water, als heuze dagtoeristen hebben we de verschillende baaien bezocht, de één nog mooier dan de ander. Rond 17.00 uur namen we de boot weer naar het vaste land want om 19.00 begon de GRATIS bbq op de camping en daar wilden wij als echte Hollanders natuurlijk geen minuut van missen ;) Deze bbq was ter gelegenheid van State of Origin Rugby. Dit is volgens de Australiers één van de meest bekeken Rugby wedstrijden ter wereld. Nadat we wat bijgepraat waren over de regels van het spel genoten we van de wedstrijd en van het heerlijke vlees van de bbq dat voor ons was klaar gemaakt.

Het was weer tijd om verder te reizen, dit keer was onze bestemming Bowen. Van Townsville naar Bowen was maar een korte rit dus waren we mooi op tijd op de camping en konden we eerst lekker lunchen en 's middags heerlijk genieten van het prachtige weer. 's avonds genoten we weer van een prachtige zonsondergang.

De volgende ochtend vertrokken we richting het meer toeristische Airlie Beach, Airlie Beach is meer bekend bij de backpackers. Dit zagen we ook direct op de camping, veel jonge backpackers om ons heen op een veld dat ingericht is voor backpackers. We mochten zelf onze plaats kiezen, een prachtig plekje in de hoek was onze verblijfplaats voor de komende 3 dagen! 3 dagen niet reizen! Nadat de camper op zijn plek stond zijn we naar het centrum van Airlie beach gelopen, een prachtige wandeling langs de kust en de haven van ongeveer 3km. Airlie beach heeft net als Cairns een prachtig (gratis) zwembad op de boulevard. Airlie Beach is een gezellig dorpje met een leuke sfeer. 's avonds genoten we van een heerlijke zelfgemaakte maaltijd op de bbq.

De volgende dag werd een spannende, we konden namelijk weer iets afvinken van onze bucketlist. Om 11.00 uur werden we namelijk opgehaald door een busje dat ons weer terug bracht naar Bowen. De reden hiervoor was: dat Sieger hier ging skydiven!! Een wens die eindelijk in vervulling ging! Met een prachtig blauwe lucht reden we richting Bowen. Daar aangekomen bleek dat we de eersten waren vandaag, we waren met nog 4 andere dare-devils. Na het nodige papierwerk en enige uitleg was het tijd voor Sieger om in het kleine vlieguigje te kruipen en naar ruim 14.000 ft (ruim 4 kilometer) hoogte te vliegen. De zenuwen vielen tot nu toe redelijk mee. De grap van de instructeur dat Sieger de eerste was vandaag en dus een proefpersoon zorgde ook nog niet echt voor meer stress. Toen na 20 minuten vliegen over de prachtige kust en uitzichten op de Withsundays het deurtje open ging van het vliegtuig was het toch echt tijd om met ruim 200km per uur naar beneden te vallen. 3-2-1.....

Het gevoel is niet te omschrijven wat er dan in je los komt, zo'n gaaf gevoel, het gevoel van vrijheid, zweven en een prachtig uitzicht. De eerste minuut is een soort van vrije val, daarna gaat de parachute open en zweef je boven de grond, Sieger mocht ook zelf nog even sturen aan de parachutte. Na ongeveer 6 minuten maakten ze een veilige landing.  Nu was het tijd om de video van de sprong te gaan bekijken, de instructeur heeft tijdens de sprong een camera op zijn hand en filmt alles vanaf het begin tot het einde. Echter nu bleek dat de camera niet goed werkte en er dus niks gefilmt was, dus kreeg Sieger de keuze tussen: geld terug en geen video van deze sprong of nog een keer springen (gratis) en hopen dat de camera het nu wel deed. Deze keuze was vrij eenvoudig! Nog een keer!!

De tweede sprong was zowaar nog mooier dan de eerste, doordat de spanning was afgenomen was het nu genieten vanaf het eerste moment. Na wederom een prachtige sprong kon Yolanda Sieger ook na de 2de sprong weer veilig in haar armen sluiten. Yolanda had de hele dag gewacht en gekeken, als voorbereiding op het moment dat zij zelf deze super speciale activiteit thuis ook kan doen samen met haar vader. Afspraak is afspraak Henrie ;)

De video en foto's bleken nu wel goed te zijn dus een derde sprong zat er helaas niet in ). Voldaan werden we weer afgezet op de camping.

De volgende dag stond er een zeiltocht gepland, echter werd deze op zaterdag avond afgebeld omdat de boot nog in onderhoud was, we konden dit nu op maandag gaan doen, dat betekende dat zondag een heerlijke relaxed dagje werd. Lekker uitslapen, luieren en genieten van het zonnetje. Tijdens de afgelopen 3 maanden waren we nog helemaal geen Friezen tegen gekomen, althans niet gesproken en nu kwamen op de camping 2 friese stelletjes tegen en kon Sieger zijn Fries weer even oefenen. ;)

De volgende ochtend werden we om 7.00 uur opgehaald en naar de haven gebracht. Samen met nog 4 andere stellen gingen we aan boord van de Lady Enid, een prachtig zeiljacht! Het weer was echt prachtig maar helaas geen wind om te zeilen. We vertrokken onder het genot van een kopje koffie/thee en heerlijke hapjes richting de Whitsundays eilanden. We zouden eerst richting Whitehaven Beach gaan. Na ruim 2 uur varen kwamen we hier aan en begrepen we direct de naam van dit strand. Een strand dat zo prachtig wit is en met het helder blauwe water er om heen leek dit echt hemels! Na de nodige foto's en plonsen in het water gingen we weer richting de boot om daar te genieten van een heerlijke lunch. De volgende stop was om te snorkelen, met een aantal dolfijnen die voor de boot uit zwommen bereikten we deze plaats en zagen we weer prachtig koraal. De wind was gelukkig wat aangetrokken, dat betekende dat we toch konden gaan zeilen. Toen de zeilen waren gehesen werden wij getrakteerd op een heerlijke champagne en heerlijke tappa's. Rond sunset kwamen we weer aan in de haven van Airlie Beach. Een prachtige dag waarbij we heerlijk in de watten zijn gelegd door de crew van Lady Enid.

Dinsdagochtend was het na 4 nachten in Airlie Beach tijd om weer verder te reizen, we hadden nog ruim 1100 kilometer te gaan voordat we de camper in 8 dagen weer moesten inleveren. Tijd om wat kilometers te maken. Met overnachtingen in Clairview, Yeppoon en Burnett Heads waren we weer bijna 1000 kilometer verder en aangekomen in Noosa Heads. Bijna alle campings waar we overnachten lagen aan het strand, prachtig om 's morgens wanneer we wakker werden een uitzicht te hebben over de zee. In Burnett Heads hadden we nog een gezellige avond met een ander Nederlands stel (Sicco en Astrid) We hebben onder andere gezamelijk het Australisch voetbalteam aangemoedigd in de locale kroeg tijdens de eerste wedstrijd op het WK voetbal. Dat Australiers zelf weinig met voetbal hebben bleek wel uit het feit dat wij als 4 Nederlanders de enige waren die naar de wedstrijd keken. In Burnett Heads hebben we ook nog een bezoek gebracht aan de beroemde Bundaberg rum fabriek. Na een rondleiding werden we om 11.00 uur getrakteerd op een heerlijk glas pure rum. Prachtig om te zien hoe er van de vele suger cane planten die we onderweg zagen dit heerlijke product gemaakt wordt.

We merkten wel hoe zuidelijker we kwamen hoe kouder het werd, dat het hier in Australie nu winter is vonden we eerst maar gek met temperaturen van 27 graden. Maar 's nachts koelt het nu wel af en met temperaturen rond de 6 graden is het toch best koud in de camper. Na nog 2 heerlijke zonnige dagen in Noosa Heads waar we naast een prachtige wandeling langs de kust weinig gedaan hebben moesten we onze camper weer inleveren. De eindbestemming voor deze prachtige trip was Brisbane.

Ruim 2484 kilometer hebben we gereden in ons huisje op wielen. We hebben in 3 weken op 12 verschillende campings gestaan, de één had een nog mooier uitzicht dan de ander. Voor ons was dit ultiem genieten van de vrijheid.

Vanuit Brisbane vliegen we naar Sydney, waar we een week lang zullen verblijven in een appartement in het centrum. Hierover meer in ons volgende verslag. .

1. Danny Terweij:
    20 juni 2018
    Zoooo lekker de vrijheid zo te zien :) Mooi verhaal weer en super mooie foto's.
    Groetjes, vanuit Stonecity met hollands weer :)
  2. Jose ursem:
    Best tobben die reis😜
  3. Maja:
    20 juni 2018
    Ha lekker nog een keertje kunnen springen super!
  4. Truus:
    20 juni 2018
    Dit zijn dus weer die jaloersmakende foto’s.
  5. Lotte:
    21 juni 2018
    Super gaaf weer!!!
  6. Frank Huisman:
    22 juni 2018
    "het uitgeven van geld op vreemde locaties". Hahahaha, wat een mooie samenvatting van jullie geweldige reis!
  7. Arold:
    23 juni 2018
    Geweldig verhaal, met geweldig jaloersmakende foto's....
  8. Danielle:
    28 juni 2018
    Fantastisch verslag weer! Groetjes 😀
  9. Pieter:
    29 juni 2018
    Sieger en Jolanda,

Wat een prachtige reis! Ik heb zojuist (eindelijk in alle rust) de tijd kunnen nemen om al jullie verhalen door te nemen en de foto's te bekijken. Ik ben nu anderhalf uur verder, maar raak nog niet uitgelezen op jullie avonturen :)

Prachtig om te zien dat landen zoveel van elkaar kunnen verschillen en dat jullie dit allemaal kunnen bezichtigen in toch wel zo'n korte tijd. Toch ook wel petje af, want het is vaak vroeg op staan en met alle activiteiten en het backpacken is het eigenlijk ook wel topsport ;-)

Ik hoop dat Sydney net zo geweldig is als de rest van jullie reis. Veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verslag :)

Groetjes,
    Pieter
  10. Frank Huisman:
    9 juli 2018
    Ongelofelijk de hoeveelheid aan bijzondere avonturen en activiteiten die jullie in een paar weken meemaken op een relaxte manier. Weer heerlijk om te lezen Sieger en Yolanda! Bedankt! NB: De waterval bevatte duidelijk meer water en groen er om heen als op de andere foto. Verschil in seizoen?