Cuba - een half jaar backpacken afsluiten in stijl

9 september 2018 - Burgum, Nederland

Havana

Vanuit Quito in Ecuador zijn we met een tussenstop van 5 uur in Mexico-stad doorgevlogen naar Havanna in Cuba. De wekker ging weer vroeg, om 5.30 uur zaten we al in de taxi richting het vliegveld. Na een lange reisdag kwamen we uiteindelijk rond 22.30 uur aan op het vliegveld van Havanna. Toen we uitstapten voelden we gelijk de tropische warmte, wat hadden we hier naar uitgekeken. Na een nachtelijk taxiritje kwamen we aan bij onze Casa Particular, zoals ze een bed & breakfast op Cuba noemen. Er zijn weinig hostels op Cuba, eigenlijk maakt bijna iedereen gebruik van deze Casa Particulars of resorts. De eigenaar was een gepensioneerde man die ons hartelijk ontving en naar ons eigen appartementje achter in de tuin bracht. Na een nachtje in deze Casa stond er een super uitgebreid ontbijt met veel vers fruit klaar. Ondertussen kregen we uitgebreid uitleg over de historie van Havanna en Cuba. Deze man was erg enthousiast, heel leuk. Hij bracht ons zelf in zijn 50 jaar oude auto naar een plein ‘Plaza de Revolution’ in de stad. Hier hebben we genoten van prachtige oude auto’s en het monument en toen zijn we begonnen aan de terugreis van 6 km naar de Casa.

Varadero
Rond lunchtijd hebben we een taxi gepakt naar het busstation, want ’s middags zijn we met een busreis van circa 3 uur richting Varadero gereden. Varadero is een hele toeristische plaats aan het strand met veelal resorts. Zo ook een resort voor ons, we hebben hier 3 dagen ontzettend genoten van onbeperkt eten, drinken, zon zee en strand. Wat wil je nog meer na een half jaar backpacken, dit was intens genieten. We hebben hier ook weer leuke mensen ontmoet, dus deze 3 dagen waren super snel voorbij.

Terugreis
Op deze 3e dag zijn we weer met de bus teruggereden naar Havanna waar we de laatste avond en vervolgens laatste dag van onze reis hebben doorgebracht. We hebben de straatjes van Havanna ontdekt, prachtige oude auto’s gezien en genoten van het prachtige weer. Helaas ging het later op de dag wel regenen. Omdat we maar 1 dag hadden zijn we toch heel stoer door de regen verder gelopen (af en toe een beetje schuilen, vooruit). Toen we in de middag naar het vliegveld reden werd de lucht donkergrijs, begon het keihard te regenen en was er flinke onweer. Tijdens de paspoort controle sloeg de bliksem in het viel de stroom uit. De computers moesten dus opnieuw opgestart worden en dat duurde vervolgens weer een tijdje. Toen we in de gate zaten te wachten bleef het eerst ook flink regenen, waardoor we wat vertraging opliepen, maar na 3 kwartier extra wachten mochten we toch eindelijk boarden. Na een vlucht van circa 9,5 uur stonden we de volgende ochtend om 10.30 uur op het vliegveld van Keulen. Daar stonden de ouders van Yolanda ons al op te wachten, wat fijn om elkaar weer te zien! De terugreis van Keulen naar Burgum duurde iets langer dan verwacht, maar toen we eindelijk thuis waren stonden ook Sieger zijn moeder en Albert ons op te wachten! Ons huis prachtig versierd, er hing ook een prachtig spandoek speciaals voor ons, wat een warm welkom! Na een gezellige avond met familie stonden we de volgende ochtend fris en fruitig naast ons bed toen er ineens aangebeld werd. Een vers ontbijtje van onze vrienden, wat een verrassing! Genieten om zo thuis te komen. Op zaterdag kwamen Marcel en Maja langs, zodat we Yolanda haar neefje die tijdens de reis geboren is eindelijk konden bewonderen. Wat een feest! De dagen hierna stonden vooral in het teken van uitpakken, opnieuw inrichten en wat dingen regelen, deze week ging best wel vlot voorbij. En ineens begint het echte leven weer, vanaf morgen gaan we weer vol frisse moed aan het werk.

Iedereen bedankt voor het lezen van onze avonturen en het sturen van leuke reacties, daar hebben wij van genoten!

Hopelijk tot snel!

☃️ -37 graden de koudste temperatuur
☀️ 41 graden de warmste temperatuur
📚 21 Boeken gelezen
💰20 verschillende valuta’s betaald
💏 vanaf 1 september officieel samen wonen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Henk en trijnie de vries.:
    9 september 2018
    Genoten van jullie mooie verhalen.
  2. Mem:
    9 september 2018
    Genoten van jullie reisverslagen al waren we er steeds een beetje bij , maar heerlijk dat jullie weer terug zijn. Succes morgen !
  3. Ingrid Schipper:
    9 september 2018
    Super. Ik ga jullie verhalen wel missen. Werk ze en gefeliciteerd met het "hokken"😄
  4. Tineke:
    9 september 2018
    Fijn dat we via jullie mooie verhalen een beetje mee mochten reizen!!
  5. Jose ursem:
    9 september 2018
    Dat was een mooie reis, maar jullie volgende reis doet er niet voor onder:veel geluk samen. En ook veel werk plezier. Gelukkig heb je de foto's nog😏
  6. Tonnie Kemna:
    9 september 2018
    Ik heb jullie verslagen met veel interesse en plezier gelezen. Wat een geweldige ervaring. Een waardevolle herinnering voor de rest van jullie leven. Jolanda, succes met je nieuwe baan.
  7. Elly:
    9 september 2018
    Heb genoten van jullie verhalen en foto’s!!
  8. Gitta:
    9 september 2018
    Genoten van van jullie reisverhalen en succes op jullie volgende reis. 😘
  9. Janita:
    9 september 2018
    En ze leefden nog lang en gelukkig
  10. Maja:
    9 september 2018
    Was heerlijk hier te kunnen lezen over jullie avonturen! Dankjewel om de tijd te nemen ze te delen, ten zeerste geapprecierd 😉. Jullie zagen er zo bruin en relax uit ZALIG geniet nog heerlijk na en succes met het nieuwe avontuur 💜