Onze avonturen in Zuid-Amerika deel 2; Kleurrijk Peru en Ecuador

24 augustus 2018 - Quito, Ecuador

La Paz

We hadden besloten om het ons zelf iets makkelijker te maken qua reizen in Peru en hebben een ' hop on/ hop off' busticket gekocht. Dit betekend dat je vooraf al bepaald waar je naar toe gaat maar dat je zelf de datum kunt wijzigen. Zo hoefden we niet telkens uit te zoeken waar en welke bu we moesten nemen. Onze eerste etappe begon om 5.30 uur 's morgens in La Paz. Hier werden we door Bolivia Hop opgehaald en reden we eerst naar Copacabana, niet de Copacabana aan de zonnige kust van Rio de Janeiro maar een klein koud en regenachtig dorpje aan het Titikaka meer bij de grens met Peru. We hadden in de middag de tijd om dit dorpje te verkennen, er was een soort van rommelmarkt aan de gang. We bleven maar lopen omdat het redelijk koud was dus hebben we 3x de markt bezocht. Uiteindelijk zijn we naar een cafe-tje gegaan waar we een warme chocomelk besteld hebben!

Rond 17.00 uur stapten we in de bus en reden we naar de grens van Bolivia met Peru, wederom gingen we te voet de grens over. Nadat alles in orde was gingen we met de Bolivia Hop, die ondertussen in naam was gewijzigd en nu Peru Hop heette naar onze eerste stop in Peru, Puno.

Puno

Rond 21.00 uur kwamen we aan in Puno. Na ingecheckt te zijn zochten we snel een restaurantje op in het centrum, gelukkig is het een klein dorpje en vonden we al snel een leuke pizzaria.

De volgende ochtend scheen de zon al lekker fel, we besloten daarom om het stadje te gaan verkennen. Na een paar minuten lopen kwamen we op een gezellig plein in het centrum. Hier gingen we even heerlijk mensen kijken. Na 3 uur keken we nog altijd onze ogen uit. Zowel in Bolivia als in Peru dragen de oudere dames nog een kleurrijke traditionele kledingdracht, prachtig om te zien.

De volgende ochtend kwamen we in een muzikale optocht terecht, 6 augustus is een feestdag maar niemand kon ons precies vertellen wat ze vieren. Na deze optocht besloten we om eerst naar de oevers van het Titikaka meer te lopen, dit is het hoogstgelegen meer ter wereld en heeft een oppervlakte van 8340km2 dit is bijna 1/5 deel van Nederland.Terwijl we terug liepen naar het centrum haalden we heerlijke empanadas voor de lunch. Deze aten we vanzelfsprekend op op 1 van de bankjes op het plein. Ook nu bleven we weer even hangen en raakten we in gesprek met een hele vriendelijke meneer die absoluut niks wilde verkopen! Wij konden mooi een beetje ons Spaans oefenen op deze meneer, ondanks dat dat nog niet uitstekend is begrepen we al heel snel dat hij toch wel degelijk iets aan ons probeerde te verkopen. Maar helaas voor hem, wij zijn budget backpackers ;)

Wij besloten hierna om het letterlijk hogerop te zoeken en beklommen de Huajsapata Hill, een heuvel met een prachtig overzicht over de stad en het meer. 's Avonds na het eten gingen we terug naar ons hostel, hier moesten we nog zo'n 1,5 uur wachten voordat we door de Peru Hop opgehaald zouden worden voor onze volgende etappe. Omdat we in de ochtend al moesten uitchecken hadden we geen kamer waar we konden wachten, in de lobby van het hostel zaten we in de kou te wachten, de receptioniste/medewerker die zelf lekker onder een kleedje zat vond dat het inderdaad wel erg koud was en had daarom maar besloten op bed te gaan om op te warmen, dat betekende dat wij buiten moesten gaan staan wachten bij een temperatuur van 3 graden tot de bus zou komen. Hier waren wij het niet helemaal mee eens en beloten om binnen te blijven wachten, zodoende kon de mevrouw niet op bed en stonden wij om 20.00 uur niet met onze tassen in de kou.

Rond 21.00 uur werden we opgehaald en naar de bus gebracht, een nachtbus die ons naar de warme stad Arequipa zou brengen, iets waar we beide behoorlijk naar uitkeken. We hadden redelijk goede ervaringen met een nachtbus, de beide andere keren konden we redelijk goed slapen. Helaas was het deze keer iets anders, omdat we moesten overstappen midden in de nacht kwam er van slapen weinig. Eigelijk zouden we eerst 2 uur rijden en dan overstappen maar op de overstapplaats was de andere bus er nog niet, en na een half uur wachten (gelukkig in de bus) bleek dat de andere bus vertraging had opgelopen door een sneeuwstorm! Er werd besloten om verder te rijden en de bus op een andere plaats te onmoeten. 1,5 uur later was het dan zover, wij moesten overstappen naar de andere bus. Dus backpack uit de bus halen en door de sneeuw!! Lopen naar de andere bus, zo onwerkelijk, sneeuw in augustus. Na 6 uur rijden kwamen we vroeg in de ochtend aan in Arequipa.

Arequipa

Arequipa is een stuk aangenamer qua temperatuur, dat betekende dat de korte broek na 3 weken weer onderuit de backpack gehaald kon worden. Heerlijk!!

Onder een helder blauwe hemel en een aangename temperatuur gingen we het stadje verkennen. Bijna elke stad in Zuid-Amerika heeft een prachtig centraal plein met een groot koloniaal gebouw, palmbomen en een fontein. En grappig genoeg heten ze allemaal ' Plaza de Armas' Hier hebben we wederom onze ogen uitgekeken. De rest van de middag zijn we door verschillende kleine straatjes gelopen. Een van de culinarie hoogstandjes in Peru is Alpaca, toen we dit op de kaart zagen staan in het restaurant 's avonds was de keuze voor ons makkelijk en achteraf bleek dit 1 van de lekkerste gerechten was in het afgelopen half jaar.

Na een heerlijke nacht waar we wat slaap ingehaald hebben na de lange nachtbus waren we de volgende dag uitgerust om weer verder te voet op pad te gaan. De eerste stop was Mirador de Yanahuara. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op de Misti vulkaan met besneeuwde bergtoppen. Arequipa is omgeven door 3 vulkanen en alle 3 de toppen zijn besneeuwd, wel een vreemde gewaarwording als je in de stad loopt met een temperatuur van ongeveer 26 graden.

Na de lunch gingen we naar Alpaca Mundo. Hier vind je veel producten gemaakt van Alpacawol, informatie over de soorten Alpaca's en kon je de Alpaca's voeren.

De volgende stop was op de San Camillo markt, een overdekte markt met veel locale producten en vers fruit, groenten, vlees en vis. Hierna was het tijd om bij te komen van het vele wandelen en waar kon dat nou mooier dan op het centrale plein.

Donderdag was een heerlijke relaxte dag voornamelijk in/op ons hostel (Yes Arequipa hostel had op het dak een aantal hangmatten hangen), hier hebben we heerlijk van het zonnetje genoten en de rest van onze reis een beetje gepland.

De volgende ochtend vroeg werden we weer opgehaald voor het laatste deel dat we gingen afleggen met de Peru Hop. Deze keer zou de bus ons naar Cuzco brengen. Rond 6 uur zaten we in de bus en vertrokken we voor een rit van ruim 12 uur. Tijdens deze rit waren de uitzichten weer onbeschrijfbaar zo mooi. We maakten tijdens de rit nog een stop bij een prachtig uitkijkpunt. Ondanks dat het een lange rit was vloog de tijd voorbij, we waren beide blij dat deze rit overdag was zodat we veel van de omgeving konden zien.

Cuzco

Aangekomen in Cuzco zou een taxi ons van het busstation naar ons AirBNB brengen, maar door de vele kleine straatjes, 1 richtingsverkeer, hoge heuvels in de stad en een haperende gps bleek dit erg lastig. Uiteindelijk moesten we het laatste gedeelte lopen naar onze AirBNB. Daar aangekomen hadden we een prachtig uitzicht over de stad! In het donker zag je de vele lichten in het dal en op de bergen.

De volgende ochtend bleek wel hoe mooi het uitzicht was. Vanaf onze ontbijttafel in de kamer hadden we een uitzicht over de hele stad. Na het ontbijt pakten we snel onze spullen en gingen de stad verkennen. Cuzco is een prachtige stad waar veel te beleven is.

In de middag hadden we afgesproken met een Frans stel waarmee we op Paaseiland ook opgetrokken hadden. Het was erg gezellig om onze reiservaringen van de afgelopen weken met elkaar te delen.

Zondag zijn we naar het hoogste punt van de stad gegaan, vanaf hier hadden we een uitzicht over de hele stad onder toezicht van het beeld van Christo Blanco. Omdat Cuzco op ruim 3300 meter hoog ligt is dit best wel een pittige klim met alle trappen, maar het uitzicht was zeker de moeite waard. Vervolgens zijn we gaan dwalen door de steegjes in de wijk San Blas, prachtig om te zien.

We hebben maandag rustig aan gedaan, in de middag we de locale markt in San Pedro bezocht, de markten in Zuid-Amerika kenmerken zich voornamelijk door de felle kleuren, het verse fruit, groenten en vlees. We kijken hier altijd weer onze ogen uit en het blijft een uitdaging om zelf niet te veel te kopen. Helaas is deze uitdaging aan ons niet besteed, een sjaal, verschillende stoffen, een alpaca vest en een fotoboek was de buit van het bezoek aan de markt.

Dinsdag hebben we niet veel gedaan en zijn we vooral de foto's van de afgelopen maanden aan het bekijken geweest en kwamen beide wel tot de conclusie dat de tijd echt voorbij gevlogen is.

Woensdagmiddag besloten we om met een free tour door de stad te gaan wandelen, het doel van een free tour is dat locals je wat vertellen over de gebouwen en de stad en als je wilt mag je (hoeft niet) een tip/klein bedrag geven. Na een tour van een klein uur werden we verplicht om te betalen voor de tour, heel vreemd vonden we dit. We hielden hier dan ook een vervelende smaak aan over. Deze besloten we weg te spoelen met een heerlijke verse vruchtensap op de eerder genoemde San Pedro markt. Het lastige op deze markt is om een kraampje te kiezen, het zijn er namelijk zoveel naast en achter elkaar die allemaal hetzelfde aanbieden.

Donderdag ochtend ging de wekker weer vroeg, het was weer tijd om te reizen, we werden om 6 uur door de taxi naar het vliegveld gebracht voor onze eerste vlucht die dag. We vlogen van Cuzco naar de hoofdstad Lima. Eerst zouden we vanuit hier een bus van 18 uur naar Piura nemen maar dat vonden we toch iets te lang, vandaar dat we besloten om vanuit Lima door te vliegen naar Piura, wel moesten we ruim 5 uur wachten op het vliegveld. Nou dachten we dat we alles wel meegemaakt hadden tijdens de reis maar gedurende het wachten bleek dit niet helemaal waar te zijn. We zaten in de vertrekhal wat naar buiten te staren toen iedereen om ons heen weg geroepen werd, gelukkig was er iemand die het voor ons vertaalde en zo liepen wij ook weg, niet wetende waarom. Toen we alle mensen bij elkaar zagen staan en vervolgens een hond de lege vertrekhal in gestuurd zagen worden, die ging direct op een achergebleven koffer af. Een bom??? Nee gelukkig niet, het bleek loos alarm. Nadat de explosieven ontruimingsdienst de hele koffer nog had doorgespit werd de vertrekhal weer veilig verklaard en mochten we weer terug naar onze stoelen.

Piura

Na lang wachten was het eindelijk tijd om te boarden en vlogen we naar Piura. Daar aangekomen snel in de taxi naar het centrum, waar wij dachten dat ons hotel was. Maar we reden helemaal niet richting van het centrum, we reden zo'n 10km buiten de stad. Blijkbaar klopte het adres van ons hostel niet met de site waarop we geboekt hadden. Omdat we al wel betaald hadden voor de accommodatie besloten we hier toch maar te blijven, een hostel in een soort voor spookdorpje, geen restaurant, nauwelijks winkels en we werden gewaarschuwd dat de buurt niet veilig was. Daar waren we mooi klaar mee, dus besloten we maar gauw op bed te gaan want de volgende ochtend moesten we vroeg op en reden we met de bus ricting Mancora, een rit van 4 uur.

Mancora

Eindelijk weer strand. Mancora was onze volgende bestemming, een gezellige kustplaats in het noorden van Peru. Na ingecheckt te zijn trokken we snel onze strandkleding aan en gingen richting de zee! Eindelijk weer.Na een paar uurtjes van zonnen gingen we terug naar ons hostel, Sieger zijn (oud) collega Marleen, die ook een wereldreis aan het maken is samen met haar vriend, was namelijk ook in Mancora.

Die avond hebben we met ze afgesproken, na eerst heerlijk gegeten te hebben en reisavonturen uitgewisseld te hebben besloten we om nog gezellig wat drankjes te drinken. Het was een gezellige en late avond.

De volgende ochtend besloten we om weer richting het strand te gaan, daar kwamen Marleen en Roy ook. Heerlijk relaxt zo'n dagje strand en niks doen.

Zondag werd weer een lange reisdag voor ons, om 10.00 uur vertrokken we richting de grens met Ecuador. Rond 13.00 kwamen we daar aan en mochten we aansluiten in een inmens lange rij, dit ging lang duren dachten wij. Inderdaad, ruim 3 uur later waren we eindelijk aan de beurt. Toen bleek dat ze een fout hadden gemaakt met de naam van Yolanda bij het betreden van Peru, dit leverde nog even de nodige zweetdruppels op, maar gelukkig mocht ze het land verlaten en konden we onze reis naar Equador vervolgen.

Guayaquil

Rond 21.00 kwamen we eindelijk aan in ons hostel in de plaats Guayaquil. Een prima hotel voor 2 nachten.

In Guayaquil is opzich weinig te beleven, we hebben maandag alleen even een wandeling door de stad gemaakt en over de boulevard. Het leuke was dat het openbaar vervoer in Equador erg goedkoop is, voor 30 cent per persoon stonden we na een rit van 35 minuten in het centrum van Guayaquil.

Omdat we wel een beetje klaar zijn met de lange busritten hadden we besloten om de 10 uurige busrit van Guayaquil naar Quito in te ruilen voor een vlucht van 55 minuten. Qua prijs hoefden we dat niet te laten want voor een ticket betaalden we nog geen 27 euro per persoon en zo vlogen we dinsdag naar de hoofdstad van Ecuador, een vlucht van slechts 35 minuten.

Quito

Quito wordt omschreven als één van de mooste steden van Zuid-Amerika. Daarnaast in Quito de hoogstgelegen hoofdstad ter wereld omdat het in de bergen ligt. Dat betekende dus dat we weer een stukje moesten klimmen naar onze AirBNB maar we hadden vervolgens wel een prachtig uitzicht over de stad.

De volgende ochtend zijn we de stad gaan verkennen, Quito heeft prachtige koloniale gebouwen, mooie gekleurde straten en gezellige pleinen. Zo hebben we onder andere een bezoek gebracht aan het Plaza Granda, het centrale plein dat omgeven is door Palacio de Gobierno, Palacio Arzobispal en La Iglesia de El Sangario. Verder zijn er ook een groot aantal musea in de buurt, in 1 van deze musea was een tentoonstelling van de world press photo 2018. Hierna zijn we naar La Ronda gelopen een gezellige kleurrijke wijk. Na al dit wandelen zijn we teruggegaan naar onze AirBNB waar we genoten van een prachtig uitzicht over de stad.

Donderdag besloten we om naar een zeer bijzondere plek te gaan zo'n 26km boven Quito. El Mitad del Mundo oftewel het midden van de wereld. Op deze plaats loopt de evenaar (Equator in het Spaans en vandaar ook de naam Ecuador) van het noorderlijk en zuidelijk halfrond. Erg bijzonder om hier zo tijdens onze reis over de wereld te zijn.

De reis er naar toe en ook weer terug was met de locale bus, zoals al eerder vermeld zijn die erg goedkoop, ook nu betaalden we voor een rit van bijna een uur nog geen 20 eurocent. Voor deze prijs krijg je een busreis inclusief verkopers, de hele rit door komen er verschillende verkopers in de bus die vanalles proberen te verkopen van snoepjes tot een staalborstel voor je koekenpan. Om het wat gezelliger te maken wisselen de verkopers af en toe met muzikanten, één en al vermaak dus in de bus.

Vrijdag was alweer onze laatste volledige dag in Quito en Zuid-Amerika, na een heerlijk ontbijtje bereiden we onze laatste dagen voor en zijn we naar de Basilica del Sagrado gelopen en deze prachtige kerk beklommen. Van bovenaf hadden we een prachtig uitzicht over de stad. In de middag zijn we nog even de stad in gegaan voor een aantal souvenirtjes. Hierna hebben we onze backpacks weer ingepakt omdat we morgen ochtend vroeg weer opgehaald worden.

We vliegen morgen (zaterdag ochtend) via Mexico naar Cuba, hier zullen we de laatste 6 dagen van onze reis nog even heerlijk genieten.

De afgelopen 45 dagen hebben we enorm veel gezien van Zuid-Amerika, de tijd is wederom voorbij gevlogen. Een heel bijonder kleurrijk continent met prachtige uitzichten, geweldige mensen en een fijne sfeer.

Hopelijk brengt Cuba wat we er van verwachten: zon, zee en strand ;)

Ciao

1. Agnes van de Burgwal:
    25 augustus 2018
    De laatste loodjes...wederom erg leuk omschreven!!! Goeie terugreis!!
  2. Ingrid Schipper:
    25 augustus 2018
    Geniet van jullie laatste dagen.
  3. Gerda:
    25 augustus 2018
    Wat een mooi verhaal weer, goede reis terug
  4. Mem:
    25 augustus 2018
    Weer een prachtig verhaal en de foto's niet te vergeten ! Nog een fijn weekje in Cuba. Love you ❤️💙
  5. Lotte:
    25 augustus 2018
    Mooi!! Zo kun je ook goed lezen hoe groot Amerika is! Wat een lange afstanden...
  6. Gitta:
    25 augustus 2018
    geniet van de laatste mooie dagen van jullie reis in Cuba en een goede terugreis.
  7. Anita:
    25 augustus 2018
    Weer een mooi verhaal, leuk om te lezen. Een fijne reis nog.
  8. Auke:
    25 augustus 2018
    Wat een belevenissen, geweldig. Deze reis nemen jullie mee voor de rest van jullie leven, pakt niemand jullie meer af!
  9. Henk en trijnie de vries.:
    28 augustus 2018
    Genoten van jullie mooie belevenissen. Nog een fijne week gewenst.

Gr Henk en Trijnie
  10. Janneska:
    29 augustus 2018
    Super! Opnieuw mooi om te lezen😃 Wat zal het indrukwekkend zijn, al die verschillen/tegenstellingen per land en in de steden! Hopelijk hebben jullie heerlijk kunnen genieten op Cuba! Alvast een hele goede terugreis toegewenst! Xx