Eilanden om van te dromen

15 juli 2018 - Hanga Roa, Chili

Op het moment dat we besloten om op wereldreis te gaan en we bezig waren om onze reis te plannen stonden 2 bestemmingen erg hoog op ons lijstje: een prachtig tropisch eiland en Paaseiland.

Dit prachtige tropische eiland dat werd Frans Polynesie, een eiland in de zuidelijke grote Oceaan en zoals de naam al doet vermoeden onderdeel van Frankrijk. Frans Polynesie bestaat uit 118 (67 bewoonde) eilanden waarvan Tahiti, Moorea en Bora Bora de bekendsten zijn. Bijkomend voordeel van een reis als deze is dat we niet een lange vlucht van 20 uur hoeven te maken van Australie/ Nieuw Zeeland naar Zuid Amerika.

Het warme gevoel begon al tijdens het boarden in Auckland, de crew van Air Tahiti stond in fel gekleurde bloemetjes blousjes al op ons te wachten en bij het instappen kregen we al een typisch lokaal bloemetje voor achter de oren.

Bij aankomst op het vliegveld van Papeete werden we verwelkomd door 3 vrolijk muziek spelende en dansende locals. Dit zorgde voor een bijzondere hartelijke sfeer. Omdat we laat in de avond aankwamen verbleven we de eerste nacht op het eiland Tahiti. De volgende ochtend vertrokken we met de boot naar Moorea. Na een kleine drie kwartier varen kwamen we aan in de haven van Moorea, om ons heen zagen we al het prachtig heldere water, de verschillende soorten blauw die het water kan hebben zorgde voor een prachtig beeld. Na een aantal weken met de camper door Australie en Nieuw Zeeland te zijn getrokken hadden we ons voorgenomen om deze week heerlijk te relaxen op dit tropische eiland. We hadden 2 verschillende airbnb's (huisjes) geboekt. Achteraf een hele goede keuze maar hierover later meer.

Toen we van boord kwamen zat onze host al in de auto op ons te wachten. We vetrokken richting het noorden van dit tropische eiland, met een tussenstop op een prachtig uitkijkpunt om nog maar eens te bevestigen dat we op een prachtig tropisch eiland met azuurblauw water waren aangekomen. De volgende tussenstop was bij een dierenspeciaalzaak omdat ze even wat moest halen voor haar 2 puppy's. We verwachten dus 2 kleine hondjes in het huis. Maar aangekomen in het huis bleken er geen 2 maar 8!!! Honden rond te lopen in en om het huis, dit hadden we niet verwacht, tel daar ook nog eens 2 katten bij op dan hebben jullie vast wel een idee hoe het huis eruit zag en wat voor geur er door het hele huis hing. Maar het grote zwembad in de tuin en het prachtige uitzicht maakte toch veel goed en omdat het toch maar voor 3 dagen was zijn we toch maar gebleven.

We besloten vervolgens om lopend een deel van het eiland te verkennen, de prachtige baai die voor het huis lag en de prachtige groen begroeide bergen waren erg mooi om te zien.

De volgende ochtend huurden we 2 fietsen en zijn we verder dit prachtige eiland gaan verkennen. Zo kwamen we onder andere uit bij een prachtig luxe resort waar we onze favoriete hobby konden uitvoeren: Resort crashen! Zo kwamen we tot aan de voordeur van enkele prachtige resorts. 's middags gingen we opzoek naar het verborgen strand, echter was dit zo goed verborgen dat we na 15km fietsen over onverharde paden besloten om weer om te keren. De volgende ochtend maakten we een wandeling over de Rue d' ananas een wandeling van 10 km die ons een prachtig uitzicht gaf over de ananas velden. Daarna hebben we de tijd doorgebracht in en rondom het zwembad, echt even relaxen. De volgende dag was het tijd om onze spullen weer in te pakken en richting ons nieuwe airbnb te gaan. Echter was dit nog een behoorlijke uitdaging omdat er nauwelijks bussen rijden op het eiland, taxi's erg duur zijn en het te ver lopen is. De afgelopen 3 dagen hadden we nog nauwelijks een woord gewisseld met onze gastvrouw, we probeerden dit wel maar ze deed net alsof ze geen Engels begreep en alleen maar Frans sprak. Met veel moeite kregen we haar zo ver om ons tegen betaling naar ons nieuwe airbnb te brengen.

Bij aankomst was onze nieuwe host Luna nog druk bezig om ons huisje schoon te maken, we waren ook een beetje vroeg. Het bijkomende voordeel van deze nieuwe locatie en nieuwe host was dat zij Nederlands is. Luna woont sinds 1,5 jaar samen met haar vriend Clement op dit prachtige eiland. We werden direct getrakteerd op een verse vruchtensap! Een prachtig huisje onder aan de voet van de berg en in een tuin vol met vers fruit was ons nieuwe onderkomen voor de komende dagen.Wij waren de eerste Nederlandse gasten die ze in de afgelopen  1,5 jaar hebben ontvangen, voor Luna was het dan ook erg fijn om weer eens lekker Hollands te kunnen praten. Na al onze reis avonturen te hebben verteld en een goede maaltijd doken we ons bed in omdat we de volgende ochtend samen met Clement en Luna een tour op het water gingen doen. Clement en Luna bieden naast een prachtige airbnb locatie ook prive tours aan.

Toen we de volgende ochtend om 6.00 uur wakker werden van hevige regen waren we bang dat de tour niet door zou gaan, we zouden om 7.00 uur namelijk vertrekken. Toen we rond 6.30 uur Clement de boot achter de auto hoorden aankoppelen bleek dat de regen geen probleem was, dat bleek ook wel toen we om 7.00 uur vertrokken, de tropische regenbui was in geen velden of wegen meer te bekennen en had al plaats gemaakt voor een blauwe lucht. Vanuit de haven zagen we van een afstandje een aantal dolfijnen zwemmen, prachtig begin. Maar binnen een paar minuten werd het nog veel mooier. Want éénmaal in de boot stuurde Clement de boot richting de dolfijnen en zwommen ze letterlijk onder onze voeten door. Onbeschrijfelijk hoe bijzonder dit is, wat een begin van deze trip. Sieger probeerde nog met de dolfijnen te zwemmen maar ze speelden met hem want telkens als hij in de buurt was zwommen ze weer weg.

De volgende stop was aan de noordkant van het eiland, Clement parkeerde de boot en liet ons te water. Het was tijd om weer een punt op onze bucketlist af te vinken; namelijk het zwemmen en snorkelen met haaien en grote stingray's van soms wel meer dan een meter groot. Dat we zo dicht bij deze beesten konden komen hadden we niet verwacht. Luna zwom ons heen met de Gopro en dit leverde prachtige beelden op. (zie foto's) Voordat we weer te water gingen op de volgende spot werden we eerst getrakteerd op heerlijk vers fruit en vers sap. Het was nu tijd om het koraal van dichtbij te bekijken, met onze snorkels op volgden we Luna tijdens een prachtige tocht waarbij we ook een bezoekje brachten aan Nemo. Tot slot voeren we nog naar de hoge golven die buiten het rif lagen, hier werd door de locale bevolking gesurft op golfen van minstens drie meter hoog. Zo kwam er een eind aan een tour die ons compleet verrast heeft!

Ons verblijf in een airbnb met een nederlandse host is niet compleet zonder onze inmiddels befaamde pannenkoeken! 's avonds genoten we met z'n allen van de door ons zelf gebakken pannenkoeken!

De volgende ochtend ging Sieger eerst weer op de fiets naar de bakker toe om een stokbrood te halen, dat dit eiland onderdeel van Frankrijk is heeft zo z'n charmes. Na een ontbijt met vers stokbrood hebben we deze dag niet veel gedaan. Ook door de regen die af en toe toch van zich liet horen.

De volgende ochtend was het alweer tijd om in te pakken en afscheid te nemen van onze Nederlandse/Franse host. 's middags namen we de boot naar het eiland Tahiti. Maar omdat er op Moorea nauwelijks bussen rijden en taxi's erg duur zijn moesten we liften om naar de haven te komen. Gelukkig is Yolanda hier erg goed in en binnen 10 minuten kregen we een lift aangeboden achterin een Cady. Vanaf Tahiti zouden we de volgende dag vroeg vliegen. Vaak is het frustrerend als een vliegtuig vertraging heeft, het kwam ons nu wel goed uit want het betekende dat we 2 uurtjes langer konden slapen en pas om 5.00 uur op het vliegveld hoefden te zijn omdat we het ruim op tijd wisten.

Onze volgende bestemming werd wel een hele bijzondere namelijk de meest afgelegen plaats ter wereld! Het dichtstbijzijnde bewoonde eiland (Pitcarn) ligt 2075 km verwijderd en het vaste land is ruim 3800 km Deze plaats stond met stip op 1 van onze bucketlist; Paaseiland!

Een eiland dat zijn naam te danken heeft aan de dag dat het ontdekt is, namelijk paaszondag 1722 ook door een Nederlander: Jacob Roģgeveen. Paaseiland is onderdeel van Chili en heeft eigenlijk maar 1 dorpje; Hoa Ranga en daar wonen ongeveer 7.000 mensen en is ongeveer net zo groot als Texel.

Na aankomst op het vliegveld werd ons geduld nog wel even op de proef gesteld, het duurde bijna 1,5 uur voordat we door de douane waren. Gelukkig hadden we onze backpacks al snel te pakken en zochten we onze taxi op, die stond al met een mooie bloemenkrans voor ons beiden ons op te wachten. Snel reden we naar onze camping, jahaa inderdaad camping. We gingen weer camperen, dit keer in een tent. Om te voorkomen dat we ruzie kregen was deze tent al voor ons opgezet haha. Deze tent was voor 4 nachten onze slaapplaats, De volgende ochtend huurden we een scooter en gingen we opzoek naar Moai's. Deze Moai's zijn unieke beelden en hoe en waarom ze precies op het eiland terecht zijn gekomen is nog altijd niet helemaal duidelijk. Wat we begrepen was dat de beelden gemaakt zijn van vulkaan steen om de eilandbewoners te beschermen. Maar hoe ze de soms 6 meter grote beelden verplaatst hebben blijft een raadsel. Onze eerste stop was bij Ahu Tahai, hier zagen we 4 beelden aan de kust staan, deze plaats was prachtig voor zonsondergang dus besloten we vanavond hier weer terug te keren. We vervolgden onze tour en de volgende stop is bij Ana Kakenja een prachtige grot waar je in kan kruipen om vervolgens een prachtig uitzicht te hebben over de zee vanuit de grot. Na de lunch rijden we langs de andere kust van het eiland, we zien hier vooral omgevallen Moai's. Waarschijnlijk is dit gebeurd tijdens de oorlogen. Ondanks dat deze beelden zeg maar plat op hun gezicht liggen blijft dit indrukwekkend. Maar dan komen we aan bij Ahu Tongariki, hier staan 15 beelden op een rij en nog overeind. Zo bijzonder om dit te zien.

Hierna keerden we weer terug naar Ahu Tahai om te genieten van een prachtige zonsondergang.

De volgende dag hadden we besloten om niet al te veel te doen, even uitslapen en zien wat de dag ons zou brengen, dat het regende kwam ons dus wel prima uit. Daardoor bleef het bij enkele series kijken in de tent.

Gelukkig was het weer vrijdag weer een stuk beter, dat kwam ook mooi uit want we zouden samen met een Frans stel een auto huren om het eiland nog meer te verkennen, ook sloot nog een dame uit Canada aan. Na wat proppen pasten we uiteindelijk makkelijk met ons 5-en in de 4x4 jeep. Met Sieger als chauffeur gingen we op pad. Het eerste gedeelte hadden wij al met de scooter verkend maar toen we aankwamen bij Ranu Raraku was dit ook voor ons weer iets nieuws, prachtig en erg bijzonder al de beelden op de heuvel van deze groene vulkaan. Ook de krater van de vulkaan was prachtig om te zien, en soort van vallei met prachtige bomen en paarden. Een van onze volgende stops was Anakena, hier stonden de beelden op het strand, omdat het prachtig zonnig weer was was dit ook een mooi gezicht.Wederom reden we richting Ahu Tahai om de zonsondergang te zien, door de heldere lucht en het leuke gezelschap werd dit een prachtige afsluiter van een mooie en gezellige dag. Aangekomen bij onze camping was het weer tijd om te 'koken'  Zoals aangegeven ligt Paaseiland behoorlijk afgelegen, dit heeft tot gevolg dat de prijzen in de winkels ook flik hoog zijn, wij letten ook een beetje op ons budget dus de dagen op paaseiland bestonden niet uit culinaire hoogstandjes. Verder dan worstjes op (droog) brood en pasta met saus (beide 2x) kwamen we niet. We kijken dus beide wel erg uit naar Santiago waar we weer een keuken tot onze beschikking hebben en de prijzen van eten een stuk lager liggen dan op Frans Polynesie en Paaseiland..

De laatste dag ging voor Sieger de wekker vroeg want hij ging samen met de anderen nog de zonsopgang kijken. Gelukkig voor hem komt de zon vrij laat op, rond 8 uur. Omdat we al om 9 uur uit onze tent moesten besloot Yolanda om niet mee te gaan en te zorgen dat de spulletjes op tijd ingepakt waren.. De zonsopgang was een prachige afsluiter van 5 dagen op dit zeer bijzondere eiland.

We vervolgen onze reis nu op het vaste land van Chili, hierover meer in onze volgende blog. We gaan nu heerlijk genieten van de Chileense wijn die ze ons (telkens weer) schenken in het vliegtuig.

Adios

1. Mirjam:
    15 juli 2018
    Weer prachtig om te lezen😉😁 heel veel plezier nog he!
  2. Maja:
    15 juli 2018
    Waw wat een prachtige tussenstoppen van het ene naar het andere continent! Benieuwd naar jullie zuid amerikaanse avonturen! Xx
  3. Gerda:
    Mooi verhaal weer, en..... door !!! Op naar het volgende
  4. Frank Huisman:
    15 juli 2018
    Wat een indrukwekkende verhalen en platen weer. Geweldig!
  5. Lotte:
    Heel mooi weer!
  6. Melissa:
    Wauw!!!
  7. Mem:
    15 juli 2018
    Super Yolanda en Sieger wat weer een belevenissen, geweldig en prachtige foto's
  8. Janneska:
    15 juli 2018
    Wauw weer zo mooi!! Echt genieten dit! Het lijkt het paradijs wel, zo met dat prachtige heldere water en uitzichten😍 Het blijft bijzonder wat jullie allemaal gezien hebben😎
  9. Maaike de Graaf:
    15 juli 2018
    Paradijs!!! Wat heerlijk om te lezen!!!! Vooral t snorkelen, super gaaf. Next stop chili, ben weer benieuwd...
  10. Gitta:
    16 juli 2018
    Wat een leuk verhaal weer en wat een avonturen beleven jullie. Ik kijk elke keer weer uit naar jullie verhalen en.....foto's.
  11. Arold:
    16 juli 2018
    Wat is het genieten om jullie prachtige verhalen/ belevenissen steeds weer te lezen. Een genot!! Begin me bijna af te vragen of jullie wel weer terug komen. Wat een fantastische reis maken jullie.😘
  12. Marian:
    WoW!
  13. Carli:
    24 juli 2018
    Echt WAUW!
  14. Elly:
    24 juli 2018
    Wat een geweldige reis maken jullie! Ik geniet van de verhalen 😏