Sawatdee vanuit Thailand

22 april 2018 - Koh Lanta, Thailand

Na een warm Myanmar zijn we op 10 april aangekomen in Bangkok, Thailand. We hadden ergens gelezen dat het in Thailand wat koeler zou zijn dan in Myanmar. Dat is het ook, echter de luchtvochtigheid is hier een stuk hoger (namelijk ruim 86%), dus de gevoelstemperatuur voelt wat hoger dan in bijvoorbeeld Yangon.

Eerst hebben we Bangkok bezocht. Aangekomen in ons hostel in Bangkok kregen we een voucher voor een welkomstdrankje in het hotel naast ons hostel. Toen we de bar gevonden hadden waar we ons welkomstdrankje konden halen, waren we zo onder de indruk. Het was een fantastische rooftop bar met een nog mooier uitzicht, de skyline van Bangkok! Als klap op de vuurpijl was het tijd voor een zonsondergang, wat een prachtige verrassing. Met een biertje in de hand hebben wij echt genoten van dit uitzicht. Soms zoek je naar zulke plekken, maar ze zijn nog beter als je ze per ongeluk vindt.

Tijdens ons verblijf in Bangkok hebben we Chinatown bezocht, veel marktjes en ook stoffenmarktjes voor Yolanda, wederom heel veel street food kraampjes (dit durven we inmiddels goed aan), maar natuurlijk ook de hoogtepunten zoals Wat Pho, Grand Palace, Khao San Road (backpackers heaven) en de ferry over de rivier in Bangkok. Wat veel indrukken zijn dit. Wat Pho is de tempel van de liggende  Boeddha. Wat Pho is de grootste en oudste tempel Bangkok (80.000 m2) en biedt onderdak aan meer dan 1000 Boeddha beelden. De tempel wordt ook wel gezien als de ontstaansplek van de traditionele Thaise massage. Grand Palace Bangkok is het Koninklijk Paleis. Ondertussen niet meer bewoond door de Koninklijke familie. Het complex is volledig ommuurd en heeft een oppervlakte van 218.400 m2. De witte muur eromheen is 1,9 km lang. Chinatown in Bangkok is ook heel bijzonder, omdat het een van de grootste Chinatowns ter wereld is.

Genoeg feitjes. Nu weer over naar de werkelijkheid. De eerste dagen in Thailand stonden volledig in het teken van Songkran, het Thaise Oud en Nieuw. Dit wordt gevierd middels het 'waterfestival'. Het water is een symbolische handeling voor het reinigen van lichaam en geest. Ook spoelt het water de zonden en het ongeluk van het afgelopen jaar van je af.  Overal op straat lopen kinderen, pubers en volwassenen (locals en toeristen) met waterpistolen, tuinslangen, emmers water en alles waar je maar mensen nat mee kunt maken. Daarnaast hebben ze nog een soort poeder/papje waar ze je maar al te graag mee onder smeren. Bij temperaturen rond de 40 graden is dit water niet heel erg vervelend uiteraard. Vooral op Khao San Road was het gekkenhuis, het was hier zo druk dat er zelfs veel gewonden en enkele doden gevallen zijn. Gelukkig hebben wij hier niks van mee gekregen. Wij zijn na de 1e dag van Songkran doorgereisd naar Krabi/Ao Nang. Hier werd ook het waterfestival gevierd, maar niet zo grootschalig. Overigens zijn we hier ook wel flink nat geworden en bekalkt :-). Het is een leuke ervaring, vooral als je er op voorbereid bent en relaxed rondloopt in je zwemkleding en met een waterdichte tas.

Vanuit Ao Nang hebben we uitstapjes gemaakt naar Railay beach, een prachtig strand tussen de rotsen. Vervolgens  zijn we doorgereist naar Koh Jum en Koh Lanta. Deze eilanden waren beiden heel bijzonder, Koh Jum is klein en totaal niet toeristisch, dus we hadden het gevoel op een onbewoond eiland te zitten. Ultieme rust!  Om Koh Jum te bereiken moesten we midden op zee overstappen van de ferry op een kleine longtail boot die ons naar ons resort bracht. Vanaf Koh Jum zijn we met de boot naar Koh Lanta gereisd. Hier is het veel toeristischer en zijn er dus meer faciliteiten, het is echter laag seizoen dus overal genoeg plek voor ons op de prachtige stranden. We hebben o.a. Een scooter gehuurd en zijn hiermee over het eiland gaan touren, we hebben diverse stops gemaakt op verschillende strandjes, de één nog mooier dan de ander, maar allemaal erg rustig. Ook hebben we een dagtour gedaan waarbij we verschillende eilanden aangedaan hebben. We hebben de volgende eilanden bezocht: Ko Chuek, Ko Mook, Ko Maa en Ko Ngai. Tijdens deze tour hebben we prachtige witte stranden gezien, blauw water, we hebben gesnorkeld tussen prachtige vissen en we zijn in de Emerald Cave geweest. Dit was een hele bijzondere ervaring, we werden met zwemvest en al het water in gelaten en gingen in een 'menselijke ketting'  al zwemmend door een pikdonkere grot. Toen we er doorheen waren kwamen we in een prachtige pool uit. Hoe gaaf is dat! Hierna zijn we doorgegaan naar het vierde eiland van de dag en genoten van een heerlijke Thaise lunch, dit was de afsluiting van deze prachtige tour.

We hebben deze dagen intens genoten van de zon, het strand, de zee, goed eten en lekkere drankjes. Vanuit je accomodatie het strand oplopen en leuke beach bars binnen handbereik, perfect! Of lekker eten halen op de markt en picknicken op het strand bij zonsondergang, het voelde als het paradijs! We hebben ondertussen ook een lekkere kleur opgedaan en zien er al uit als doorgewinterde backpackers ;)

We kregen van jullie ook de vraag in wat voor accomodaties wij verblijven, dat verschilt enorm. We hebben onszelf een dagbudget voor de hele reis gegeven en daarvan moeten we rond zien te komen. Dit betekent minder eten of geld voor activiteiten als de accomodatie duurder is. We kijken dus per keer wat interessant is, een dorm met meerdere mensen in een hostel of als het kan een 2-persoonskamer in een hostel of hotel. Soms maakt dat qua prijs helemaal niet uit, soms is het verschil groot. Ook in de hostels onderling verschilt het nogal eens qua luxe en hygiene maar ach, als het een keer wat minder is dan is de verrassing daarna des te groter ;-) We blijven backpackers en leven dus niet te luxe. Het voordeel van een hostel is wel dat je ook andere backpackers ontmoet, dat is gezellig en ook praktisch bij het uitwisselen van reiservaring.

Vanaf Koh Lanta reizen we verder naar het volgende land tijdens onze trip: Maleisië. Dit zullen we op een bijzondere backpack manier gaan doen, hierover meer in onze volgende blog.

Tot zover het laatste nieuws uit Thailand! We ondervinden wat problemen met het uploaden van de foto's dus kijk later deze week nog eens voor de prachtige foto's van onze reis door Thailand.

Sawatdee kha

1. Mem:
    22 april 2018
    Heerlijk weer jullie reisverhaal te lezen, Top !
  2. Agnes van de Burgwal:
    Práchtige!!
  3. Janneska:
    22 april 2018
    Wat genieten zeg!! Leuk om ook de 'weetjes' van het land te lezen ;) Benieuwd naar jullie bijzondere manier van reizen naar Maleisië! Veel plezier!
  4. Maja:
    22 april 2018
    Paradijselijke belevingen en genoten zo te lezen ☺️ ben benieuwd hoe de trip naar maleisie verlopen is!
  5. Ingrid Schipper:
    22 april 2018
    Heerlijk om jullie verhalen en avonturen te lezen. Op naar jullie volgend "avontuur".
  6. Anja:
    22 april 2018
    Mooie belevenissen, verhalen.... We zitten met z'n allen eigenlijk stiekum in jullie backpack en reizen als het ware mee door de verhalen.... Tenx
  7. Janita:
    Leuk om mee te lezen!
  8. Elly:
    23 april 2018
    Prachtig! Dit is echt genieten hoor!
  9. Danny Terweij:
    23 april 2018
    Mooi hoor. En inderdaad lekker kleurtje hebben jullie :) Groetjes!
  10. Jantien de Boer:
    23 april 2018
    Prachtige foto's, veel plezier nog.
    Groetjes Tjalling en Jantien
  11. Trijnie de vries:
    23 april 2018
    Weer een prachtig verhaal incl foto's. Nog een fijne reis gewenst. Gr vanuit burgum.
  12. Frank Huisman:
    23 april 2018
    Hallo bruine backpackers! Het lijkt wel een avonturenfilm die versneld wordt afgespeeld. En op wat voor een magnifieke locaties (en met goede acteurs bovendien)! Tjonge, ik ben onder de indruk hoor. Groetjes en keep de verslagen coming! 😁