Hartje winter midden in de zomer Sydney en Nieuw Zeeland

3 juli 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Nadat we onze camper zonder kleerscheuren ingeleverd hadden in Brisbane kon het ontdekken weer beginnnen. Een wandeling door de stad bracht ons naar de City Hall, waarbij we met de oudste lift van de stad naar de top gingen. Hier hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Daarna zijn we met een ferry over de rivier gegaan en hebben de stad ook vanuit een ander perspectief kunnen bekijken. Na een kort bezoek (middag/avond) aan Brisbane zijn we de volgende ochtend vanaf Brisbane naar Sydney gevlogen, een vlucht van slechts 1,5 uur. Toen we onze backpack in de flightbag probeerden te proppen op het vliegveld kwam er een stewardess langs en vroeg of we een upgrade wilden met extra beenruimte. Natuurlijk! Geen probleem, we mochten ook nog met voorrang boarden. Ideaal.

Aangekomen in Sydney hebben we eerst onze Airbnb opgezocht. Deze zat in de wijk Darlinghurst. Een prachtige wijk met leuke winkeltjes, koffietentjes en restaurantjes. Goede vibe hier. De eerste avond hebben we een wandeling door de wijk gemaakt, de rest wilden we graag bewaren voor de volgende dag, om het bij daglicht te kunnen bewonderen. We maakten 's avonds kennis met de bewoner Jonathan, en Sieger is 's avonds gelijk met hem voetbal wezen kijken in een kroegje. Nu Nederland niet mee doet aan het WK is Sieger fan van Australie (tot dat ze uitgeschakeld zijn ;)

De volgende dag zijn we Sydney echt gaan verkennen. En dan hebben we het natuurlijk over de 3 belangrijkste highlights van Sydney: Opera House, Harbour Bridge en de gigantische botanische tuin van 30 hectare. Wij verblijven aan de oostkant van Sydney dus we zijn eerst door de botanische tuin gelopen, met een fantastisch uitzicht bij Mrs. Macquaries Point, op de skyline van de stad. Daarna door de tuin naar het Opera House, waar we ontzettend hebben zitten genieten van het zonnetje, het uitzicht en de mensen. Via de boulevard Circular Quay en via de markt in de wijk The Rocks zijn we naar de Harbour Bridge gewandeld, om wederom een fantastisch uitzicht te hebben, nu van de andere kant. De wijk The Rocks was ook erg mooi, deze zit achter de ' overseas passenger terminal', daar waar nu de grote cruise schepen aanleggen en vroeger de boot om op reis te gaan of te verhuizen. Deze wijk bestaat uit veel oude en industriele gebouwen, een beetje een Rotterdams gevoel. Erg mooi. Via het drukke winkelcentrum zijn we weer naar ons appartement gegaan.

Op zaterdag zijn we eerst eens even lekker aan de wandel gegaan naar het rugby stadion, dit was op 2 km afstand van ons slaapplekje, we wandelden hier wat rond en zijn daarna weer terug gegaan om te lunchen. Omdat we zoveel tijd hadden in Sydney konden we alles op ons gemakje doen. Heerlijk. Na de lunch (typisch Australische Pie met rundvlees) stonden Chinatown en Darling Harbour op de planning. Chinatown hebben we inmiddels in zoveel landen al gezien dat we daar niet meer zo van onder de indruk raken, maar Darling Harbour daarentegen was weer genieten. Een haven met veel jachten, een park, attractieparken, een grote shopping mall, barretjes en restaurantjes. Genoeg sfeer!Hier hebben we een behoorlijke tijd rondgelopen en genoten van de zon. Zolang die er was, was het best aangenaam, de temperaturen zijn hier een stuk langer dan verderop langs de oostkust dus we moesten wel even wennen en wat meer kleren aan. 's Avonds zijn we (voor het eerst tijdens deze reis!!) op stap gegaan. We hebben de belangrijke Rugby wedstrijd tussen Australie en Ierland gekeken in het Kings Cross Hotel, op de kruising tegenover ons appartement. Onder het genot van een paar biertjes en wijntjes hebben wij een fantastische en gezellige avond gehad. Als je zolang niet drinkt op op pad gaat waardeer je het des te meer :-)

De dag erna hadden we eerst wilde plannen om met de trein richting de Blue Mountains te gaan, maar omdat we al zoveel kilometers gewandeld en de nodige drankjes van de avond ervoor ;) hadden toch maar een nieuw plan gemaakt. Vandaag zijn we met de ferry naar Manly gegaan, een buitenwijk van Sydney maar wat een prachtige wijk! We hebben door Manly gewandeld, langs het strand gegaan en op de boot terug een prachtige zonsondergang gekeken, met uitzicht op Opera House en de Harbour Bridge. Wat wil je nog meer! Dit was alweer genieten.

Een van de laatste dagen in Sydney hebben we de bus gepakt naar Bondi Beach (voor de kenners, de fantastische serie Bondi Rescue is hier opgenomen). Vanaf Bondi Beach is er een ontzettend gave wandeling langs de kust naar het volgende plaatsje: Cooggee Beach. Deze wandeling hebben we gedaan, het was ongeveer 6 km maar nam toch wel wat tijd in beslag omdat we heuveltje op, heuveltje af liepen, hier en daar wat trappetjes op en natuurlijk maakten we weer mooie plaatjes onderweg. Toen we aankwamen in Cooggee Beach hebben we een sprintje getrokken voor de bus en een half uurtje later stonden we weer in Sydney. Na al deze kilometers in Sydney en omgeving hebben we weer even een rustmomentje gepakt. Maar toen we eenmaal uitgerust waren was het toch wel tijd om weer even een wandeling te maken naar Mrs. Macquaries Point, dat prachtige uitzichtpunt in de botanical garden wilden wij ook nog graag zien tijdens de zonsondergang. En zo bleven we kilometers maken, maar alles voor prachtige beelden en herrinneringen. Wat een stad is Sydney toch!

De laatste dag in Sydney stond in het teken van wat souvenirs shoppen, tasje inpakken, kappertje voor Sieger en even een laatste wandelingetje door de stad. Ondanks dat we super veel tijd hadden voor dit Sydney avontuur zat het er toch weer heel snel op.

Op woensdag 27 juni zijn we naar Auckland (Nieuw-Zeeland) gevlogen. Het volgende land op onze planning. Zoals Australie al bekend terrein was voor Yolanda, was Nieuw-Zeeland al bekend terrein voor Sieger, dat was 1 van de redenen dat we er voor kozen om ' slechts' 1 week naar Nieuw-Zeeland te gaan. De andere reden was dat we het gebruikten als 'overstap' naar Frans-Polynesie.

Maar ook in 1 week en met een campervan kun je veel zien van een land, dus daar hebben we flink gebruik van gemaakt. Na aankomst in Auckland hebben we snel voor sluitingstijd onze camper opgepikt en zijn voor het donker zo snel mogelijk naar een camping in de buurt gegaan.

Eigenlijk kan je dit geen camping noemen, het was een openbare parkeerplaats met een toilet gebouw, voordeel hiervan is dat je niet hoeft te betalen voor een overnachting.

Na een zeer koude maar prima nacht vertrokken we richting Rotarua. Rotarua staat voornamelijk bekend om de geur die in en om de stad hangt. De geur is het best te omschrijven als die van verotte eieren.

In werkelijkheid is dit een geur van zwavel. In en om Rotarua zijn veel geisers, modder pools en hotwater springs. Tegenover onze camping zat een prachtig park vol met deze geisers en modder pools, heel bijzonder om te zien.

De volgende dag zijn we van Rotarua naar Taupo gereden, slechts 85 km. Onderweg hebben we diverse stops gemaakt oa bij een Mud pool, de Lady Knox geiser (deze mini vulkaan van een meter spoot meters hoog heet water in de lucht en hield niet op). Daarna zijn we doorgereden naar het park Wai-o-tapu, hier zijn wel 25 verschillende geisers, pools, kraters etc te zien, dit was super indrukwekkend. Wat een prachtige natuurverschijnselen. Aan het eind van de dag kwamen we aan op een gratis camping in Taupo, dit heette 5 mile Beach en de naam zegt het al, prachtig uitzicht over het meer, met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen, en een gave zonsondergang. 's nachts ging het vriezen en we werden wakker met een koude neus en ijs op de ramen, zo is Yolanda nog niet eerder wakker geworden op haar verjaardag op 30 juni. Helaas hing er hierdoor ook veel mist en hadden we geen uitzicht over het meer.

Na het ontbijt zijn we naar New Plymouth gereden, een route van circa 400 km via de zuidkust naar de westkust. Gelukkig was de mist even later weer opgetrokken zodat we konden genieten van de mooie uitzichten. Eerst een bochtig stukje rondom Mount Doom, een grote berg volledig bedekt met sneeuw, ook lag er sneeuw in de berm, daarna een tocht waarvan zeker 40 km door de prachtigste landschappen ooit ging. Bergweggetjes, veel koeien en schapen, hoge bergen en diepe dalen, heel indrukwekkend en zo moeilijk te omschrijven! We kwamen aan het eind van de middag aan in New Plymouth op een mooie camping met een plek direct aan zee en wederom een mooi uitzicht. Dit was een fantastisch cadeau! 's Avonds zijn we lekker uit eten gegaan om Yolanda haar verjaardag te vieren, hier werden we getrakteerd op een flinke maaltijd, zie foto.

De dag erna zijn we van New Plymouth teruggereden richting Auckland, wederom op dezelfde 'camping' als de eerste nacht. Na een natte dag met veel regen en aan het eind zelfs files (op zondag!) kwamen we hier aan, circa 400 km vanaf New Plymouth. Vanwege de extreme regen zijn we niet gestopt onderweg. In de afgelopen 120 dagen was dit pas de 3e dag regen, dat valt te verwaarlozen!

Na een rustige en gelukkig niet zo'n koude nacht zijn we Auckland stad gaan verkennen. We hadden hier wederom een mooi plekje gevonden waar we 24 uur mochten staan, dus naast het verkennen van Auckland konden we hier ook prima kamperen. Dit was een grote parkeerplaats in de haven van Auckland met uitzicht op de grote brug, de tv toren, de zee en de haven met prachtige jachten. Met de camper bijna in het centrum, een prima uitvalsbasis om Auckland te voet te verkennen. Dit hebben we dan ook gedaan, Auckland is een stad met mooie oude koloniale gebouwen in combinatie met hoogbouw, groene parken, veel hoogteverschil en een leuke haven en werf met boten, terrasjes en restaurantjes, een mooi stad met een bruisend centrum.

De laatste ochtend was het tijd om in te pakken, campertje schoon te maken en deze weer keurig af te leveren bij de camperverhuur. Vanaf hier zijn we naar het vliegveld gebracht en zijn we aan ons avontuur richting Frans-Polynesie begonnen.

Hier gaan we hopelijk heerlijk genieten van zon, strand en warmte.

1. Frank Huisman:
    9 juli 2018
    Terwijl wij hier in Nederland verdrogen is het voor jullie even wennen die kou, maar als het goed is zitten jullie er nu weer warmpjes bij :-). Bedankt weer voor de schitterende foto's. Hebben jullie deze reis geen last van muggen enzo?