The food and street art van Maleisie

27 april 2018 - Kuala Lumpur, Maleisië

De streetart en schoonheid van Maleisie

In ons laatste verhaal hebben we jullie verteld dat we op een backpack manier zouden gaan reizen naar Maleisie. Op de backpack manier betekend dus dat we voor de moeilijke manier kozen om te reizen maar wel de goedkoopste.

We vertrokken zondagochtend rond half 8 vanuit Koh Lanta, voor het eerste gedeelte hadden we een busje geboekt, deze bracht ons naar Hat Yai. Tot zover ons geboekte gedeelte. In Hat Yai zijn we opzoek gegaan naar een locale bus die ons naar de grens van Thailand en Maleisie bracht. Deze was gelukkig snel gevonden. Aangekomen bij de grens met Maleisie zijn we uit de bus gestapt en vervolgens lopend de grens over gegaan met onze backpacks op de rug. Het blijft toch bijzonder om lopend de grens over te gaan. Aangekomen bij de douane aan de grens ging het allemaal erg makkelijk,  bij de grens was het een stempel in het paspoort en we konden gelijk doorlopen, geen tassen die open hoefden. We waren aangekomen in ons zevende land tijdens onze wereldreis.

Direct na de grenscontrole gingen we opzoek naar de trein die ons van Padang Besar naar Butterworth bracht, dit was een rit van ruim 2 uur door een prachtig Maleisisch landschap. We konden dit ticket gelukkig kopen met het Thaise geld wat we nog over hadden, we hadden namelijk nog geen pinautomaat kunnen vinden.

Aangekomen in Butterworth gingen we door naar ons volgende vervoersmiddel; de ferry. We hadden tot nu toe nog altijd geen pinautomaat gevonden, gelukkig waren er 2 Franse backpackers die ons hielpen en het ticket voor de ferry betaalde (30 eurocent voor 2 kaartjes). De ferry bracht ons in Georgetown, hier zouden we gaan overnachten maar wisten nog niet waar. Dus na aankomst in Georgetown zijn we lopend met onze backpacks op de rug verschillende hostels bij langs gegaan om te kijken of ze nog een kamer voor ons hadden en wij probeerden nog te onderhandelen over de prijs. Uiteindelijk vonden we rond half 8 een hostel voor 2 nachten. We waren dus ruim 12 uur onderweg geweest maar hadden wel een flink bedrag bespaard door op deze backpackers wijze te gaan reizen. Achteraf bleek de keuze voor het hostel niet helemaal de juiste, we hadden gevraagd om een kamer voor twee personen maar dit bleek een kamer te zijn waar al een extra gast logeerde; een muis ;) Dit is toch een beetje de charme van het backpacken.

Georgetown

Georgetown staat voornamelijk bekend om de street art, door de hele stad staan op allerlei muren van gebouwen prachtige tekeningen of kunstwerken. We hebben de volgende dag te voet veel van deze kunstwerken bekeken. Het zijn hele verschillende tekeningen, van dieren tot kinderen en van huizen tot fietsen.

Dinsdag zijn we weer vertrokken uit Georgetown, dit keer weer met een georganiseerde busrit naar de hoofdstad van Maleisie; Kuala Lumpur. Na een rit van ruim 5 uur kwamen we aan in deze prachtige groene en moderne stad.

Kuala Lumpur

We zijn Kuala Lumpur ook te voet gaan verkennen, dit is vrij eenvoudig omdat het niet een hele grote stad is vergeleken met bijvoorbeeld Bangkok. We hebben ruim 10km gelopen en de meeste highlights van de stad bekeken. We zijn begonnen in het Colonial district, hier in in 1957 de onafhankelijkheid van Maleisie uitgeroepen, als herrinering hieraan staat hier één van de grootste vlaggenmasten op het centraal gelegen Merdeka Square.  Onze volgende stop was aan de voet van de KL tower, deze enorme telecomtoren in ruim 421 meter hoog en behoort hiermee tot één van 's werelds hoogste telecomtorens. Gezien ons budget zat een bezoek naar de top er niet in. Over hoge en indrukwekkende gebouwen gesproken, de volgende atractie die we bezochten waren de Petronas Twin Towers, deze 2 torens staan symbool voor het land  Maleisie. Twee enorme torens die in het midden zijn verbonden met een loopbrug. Tot 2004 waren dit één van de hoogste wolkenkrabbers ter wereld. Rond om deze torens ligt een prachtig park waar vanuit je een mooi beeld hebt van zowel de KL tower als de Petronas towers.

Op de terugweg naar ons hostel zijn we door Chinatown gelopen, hier vind je heel veel kraampjes waarin echt alles te koop is. Gezien onze backpacks al redelijk goed gevuld zijn hebben we ons in kunnen houden en niks gekocht. In de avond zijn we weer teruggekeerd naar de Petronas towers omdat we deze ook graag verlicht wilden zien, dit was een prachtig uitzicht.

Ondertussen hadden we al aardig honger gekregen dus zochten we weer een food street op. Aan het begin van onze reis waren we nog een beetje terughoudend over het lokale eten op straat maar we zijn hier nu echt verslaafd aan geraakt. Op een food street staan veel kleine standjes waar je veel kleine en vooral lokale gerechtjes kunt kopen voor een minimale prijs. De wat bekendere gerechten zijn saté stokjes, loempia's (spring rolls) en nasi maar ook gerechten als wontons, verschillende curry's, gefrituurde Durians, vlees en verschillende groenten op een stokje. Onze favorieten zijn Dim sum, dumplings, massaman curry of pad thai.  Alle gerechten worden ter plekke op straat voor ons bereid.

De vlees, vis en groente gerechten op stokjes worden in een soort fondue (hotpot) klaar gemaakt en andere gerechten weer in een wok of op de barbecue. We zijn ondertussen ook al aardig gewend aan het pittige eten. Wanneer je aangeeft een beetje pittig dan is dit beetje wel op zijn Aziatisch en is dit toch behoorlijk pittig voor westerlingen.

Tot nu toe hebben we maar één keer mee gemaakt dat het eten niet goed viel bij één van ons, dat was ook nog bij een restaurant dat door één van de hostels was aangeraden. In het fotoalbum is een kleine impressie te vinden van street food..

De volgende dag besloten we om ons zelf te verwennen en checkten we in bij een (luxe) hostel dat een zwembad had op de 37ste verdieping met een prachtig uitzicht over de stad Kuala Lumpur. Bij aankomst in het hostel kwamen we direct al een aantal Nederlanders tegen, in totaal verbleven er nog 5 andere Nederlanders in dit hostel. We werden gevraagd of we ook mee gingen om een hapje te eten in de stad ter gelegenheid van de verjaardag van onze Koning. Zo zaten we even later met ruim 15 andere Nederlanders aan tafel. Leuk om weer even landgenoten te spreken en reiservaringen uit te wisselen. Één van de nieuwkomers had ook een zak drop mee genomen zodat we heerlijk konden genieten van een vleugje Nederlandse delicatesse.

Na het eten zijn we terug gegaan naar het hostel om nog even te genieten van de nachtelijke skyline vanuit het zwembad.

In dit hostel complex was ook een fitnessruimte aanwezig, hier hebben we ons nog even flink in het zweet gejaagd om vervolgens heerlijk te ontspannen bij en in het zwembad.

Aan het eind van de middag moesten we dit hostel helaas weer verlaten omdat we verder reisden naar een nieuw hostel op  8km van het vliegveld. Hier hebben we voor gekozen omdat we morgenochtend om 6.55 uur vliegen naar onze volgende bestemming, dit scheelt ons veel reistijd.

Normaal gesproken ben je ruim twee uur onderweg om vanuit het centrum naar het vliegveld te reizen. Dus nu kunnen we ons nog even een extra keer omdraaien en hoeven we pas om 4.00 ur uit ons bed.

Morgenochtend vliegen we ons volgende avontuur tegemoet; Indonesie

Selamat tinggal

1. Gitta:
    27 april 2018
    Wat een gaaf reisverslag en mooie foto’s. Ik geniet er elke keer van. Veel plezier.
  2. Agnes van de Burgwal:
    27 april 2018
    Wauw.....wordt er stil van....( en stiekum n beetje jaloers!!)
  3. Mem:
    27 april 2018
    Wat weer een ontzettend leuk verslag en geweldige foto's. Volgende avontuur Indonesië !
  4. Maja:
    27 april 2018
    Grappig toch dat koningsdag overal ter wereld lukt! Doet me aan Oeganda denken ☺️.

Salemat pagi waarschijnlijk ondertussen voor jullie 😘
  5. Melissa:
    Super leuk! Veel reisplezier op naar Indonesie
  6. Sanne Pijl:
    27 april 2018
    Leuk en heel erg herkenbaar! Geniet van Indonesië :-)
  7. Lotte:
    27 april 2018
    Die streetart is echt gaaf om te zien!!
  8. Janneska:
    29 april 2018
    Wauw! Wat snel, alweer jullie 7e land (en inmiddels 8ste land) in dit avontuur! Ondertussen al echte wereldreizigers;) Het eten klinkt en ziet er goed uit! Vandaar de fitnessruimte😜 Veel plezier in Indonesië!
  9. Danielle:
    29 april 2018