The secrets of Myanmar

9 april 2018 - Yangon, Myanmar

Toen we voorafgaand aan onze reis vertelden dat we Myanmar wilden gaan bezoeken was één van de eerste reacties 'zouden julie dat nou wel doen? Dat is toch niet veilig?' Deels klopt dat ook wel, maar geen zorgen, dit is niet het deel wat wij hebben bezocht. Dat gaat namelijk over de noordelijke provincies waar de Rohinjas wonen.

Myanmar stond toch hoog op onze bucketlist, met name om het feit dat dit land (voormalig Birma) pas sinds enkele jaren door de regering is opengesteld voor toerisme. Het is dus nog niet zo toeristisch als bijvoorbeeld Thailand of Indonesie.

Het land draagt de naam Myanmar pas sinds 1989, daarvoor was het bekend onder de naam Birma, ook werden de namen van een aantal steden veranderd, Yangon was voor 1989 Rangoon en Bagan was Pagan.

Wij zijn onze reis in Myanmar begonnen in de 2de grootste stad van het land: Mandalay. Bij aankomst op het vliegveld bleek al snel dat het grootste verschil met China de temperatuur is. Het was ongeveer 35 graden en daar liepen wij dan in onze lange broek, schoenen en vest. Terwijl zelfs de douanebeambten op het vliegveld slippers droegen. De rit naar het hotel zorgde er al snel voor dat we merkten dat we in een compleet andere wereld terecht waren gekomen. Veel hutten langs de kant van de weg, rechts of links inhalen maakt niet uit, verschillende vervoersmiddelen zoals paarden, koeien en eigenlijk alles wat beweegd.In de avond zijn we opzoek gegaan naar een leuk restaurantje om te eten. Al snel vonden we een restaurant waar we voor nog geen 3 euro hebben gegeten, dit was voor 2 personen incl. drinken en een prima maaltijd! Na nog een biertje gedronken te hebben in één van de skybars in de stad gingen we vroeg slapen.

De volgende ochtend zijn we per voet de stad gaan verkennen, onze eerste 'attractie' was een (hele) grote markt met vooral veel kleding en stoffen, Yolanda voelde zich hier als een kind in een snoepwinkel.

In de stad bevinden zich veel goudgekleurde Pagodas (tempels), hier hebben we ook een aantal van bezocht. Voor de zonsondergang zijn we naar Mandalay Hill gegaan, vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de stad en als je geluk hebt ook van een prachtige zonsondergang, helaas gooiden een aantal wolken roet in het eten. Tijdens de wandeling naar beneden raakten we in gesprek met een monnik, zij beklimmen elke dag de berg, o.a.  om met toeristen in gesprek te gaan en zo hun Engels te verbeteren. Deze jonge monnik was op zijn 10de al monnik geworden en dit met name om een goede studie af te kunnen ronden.

Woensdag zijn we per bus naar Bagan gereisd, een rit van 5 uur. Bagan staat bekend om zijn ruim 4400 prachtige tempels die o.a. op de werelderfgoedlijst van UNESCO staan. Om zo veel mogelijk te kunnen zien hebben we een scooter gehuurd en zijn we langs veel grote tempels gereden. Helaas is het bijna niet meer mogelijk om deze tempels te beklimmen en van een prachtig uitzicht te genieten. De regering heeft sinds het begin van dit jaar samen met UNESCO besloten om de trappen van de meeste tempels te sluiten, ook deels door de verschillende aardbevingen die hier zijn geweest (laatste was in 2016 en vernietigde meer dan 400 tempels) is het ook niet veilig. Wel blijft het mogelijk om in en rondom de tempels te lopen.

De volgende ochtend ging de wekker vroeg (5.30 uur) omdat we de zonsopkomst en luchtballonnen wilden zien die over de tempels varen, omdat wij nog 5 maanden te gaan hebben was het helaas niet aans ons budget besteed (ruim 200 dollar pp)om zelf in een luchtballon plaats te nemen. Maar ook vanaf de grond was het heel bijzonder om te zien. De rest van de dag zijn we weer verschillende tempels gaan bezoeken, o.a. tempels met de naam Rotterdam en Utrecht. Op een gegeven moment kwamen we bij een prachtige hoge tempel uit, hier bleek wel een toegankelijke trap naar boven in te zitten. Vanaf boven hadden we een prachtig uitzicht over de omgeving! En niemand om ons heen, we waren de enige 2 mensen op deze tempel. We besloten om voor zonsondergang terug te keren naar deze tempel, echter toen bleek dat toch meer mensen dit uitzicht ontdekt hadden.

Zaterdag vertrokken we met de bus richting Kalaw, vanuit daar hebben we een 2-daagse trekking gedaan door de binnenlanden van Myanmar. We liepen door prachtige dorpjes, uitgestrekte akkers, verschillende heuvels met prachtige uitzichten en hebben in een rivier gezwommen. Gedurende deze trekking vertelde onze gids (Mimi) veel over Myanmar, de gewasssen, de mensen en de gewoontes. Ook kwamen we veel locals tegen, met name de kleine kinderen zwaaiden erg enthousiast naar onze groep.

Na een aantal uren lopen kwamen we bij onze overnachtingsplaats aan: een Monastery (klooster). Voor het eten heeft Sieger nog met een aantal monniken, die daar nog altijd wonen, gevoetbald op de binnenplaats van de Monastery.

Na een traditionele Birmeese maaltijd kwamen de locals uit de buurt langs om te oefenen voor een dans die ze tijdens het 'Waterfestival'  op 13 april gaan opvoeren. Rond 22.00 uur was het tijd om te gaan slapen, erg bijzonder om op 2de Paasdag de nacht door te brengen in een Monastery.

De volgende ochtend vertrokken we weer vroeg om richting de oevers van Inle Lake (het meer) te lopen, we liepen o.a. langs prachtige rijstvelden. Toen we daar aankwamen was het laatste gedeelte van de trekking een tocht met de boot naar onze volgende bestemming: Nyaungshwe.

Na een goede nacht slapen in een prima hostel zijn we naar de locale markt gegaan, naast veel stofjes waren er op deze markt veel bloemen, groenten, fruit, kruiden enz enz te vinden. Met name de locale bevolking haalt hier alle kleding en eten vandaan, we waren ook één van de weinige toeristen op deze markt. In de middag zijn we op de fiets (jaja) naar een wijngaard gefietst om daar van een prachtig uitzicht te genieten.

De volgende ochtend ging de wekker weer!! vroeg, om half 6 werden we opgehaald om samen met een Frans stel, die we ontmoet hadden tijdens de trekking, per boot verschillende plekken in en om het Inle Lake te bezoeken. We gingen zo vroeg zodat we de zonsopgang konden bewonderen. Deze was prachtig vanaf het meer.

Tijdens de trip over het meer in een prachtige Birmaanse sloep hebben we o.a. bezoeken gebracht aan: een zilver smederij, weverij, sigaren makers, verschillende tempels, drijvende tuinen en prachtige vissersdorpen.

Na deze indrukwekkende dag stappen we moe maar voldaan in de nachtbus die ons naar de grootste stad van het land bracht: Yangon.

Na een rit van ruim 11 uur kwamen we aan in deze stad. Yangon was tot 2016 de hoofdstad van Myanmar. In 2016 is besloten om de hoofdstad te verplaatsen naar het veel kleinere maar centraal gelegen: Naypyidaw. Vergeleken met de andere steden in Myanmar is Yangon veel meer ontwikkeld, deze stad met ruim 7,5 miljoen inwoners heeft veel westerse invloeden.  Een groot verschil is dat er nergens scooters zijn en alleen maar auto's. Het lijkt wel of iedere inwoner zijn eigen taxi heeft hier, zoveel rijden er hier rond.

We zijn in totaal 4 dagen in Yangon verbleven, even bijkomen van al het reizen. 's Ochtends konden we lekker uitslapen en een beetje het vervolg van onze reis plannen. In Yangon staan ook verschillende prachtige gouden tempels. Verder hebben we zondag een rondje door de stad gemaakt met de lokale trein (Circle train). Een handige manier om veel van de stad te zien.

's Avonds zijn we met verschillende mensen uit het hostel op de lokale markt street food gaan eten. Voor nog geen 0,70 cent pp hadden we verschillende Birmaanse gerechten. De afgelopen dagen in Yangon sliepen we in een hostel en deelden onze kamer met 18 anderen, je leert hierdoor veel nieuwe mensen uit verschillende landen kennen en is erg gezellig.

Tot nu toe hebben we niet te klagen over onze slaapplekken in Myanmar, de bedden zijn over het algemeen prima, de kussens zijn heerlijk en in Myanmar bieden ze standaard bij elke overnachting een ontbijt. Dit ontbijt verschilt nog wel eens maar vaak bestaat dit uit fruit, geroosterd brood, gebakken ei en koffie of thee. Af en toe krijgen we nog pannenkoeken, gevulde deegrollen (met ui en aardappel) of een soort van oliebol.

Na twee weken is er een einde gekomen aan een unieke ervaring, we bewaren prachtige herinneringen aan dit bijzondere land. Mensen die ons op straat bedankten omdat wij hun land bezoeken, de vele monniken die we gezien hebben, de prachtige landschappen en de indrukwekkende tempels.

Morgenochtend vliegen we naar Thailand waar we onze reis zullen vervolgen. De temperaturen zullen daar iets ' lager' zijn dan hier in Myanmar. Dagelijks was het rond de 38 graden. In Thailand zullen we het met ongeveer 35 graden moeten doen ;)

Tot slot willen we jullie bedanken voor de leuke reacties die we ontvangen op onze verhalen en foto's.

1. Mem:
    9 april 2018
    Hoi Yolanda en Sieger net weer heerlijk genoten van jullie reisverslag, echt genieten en super mooie foto's. Toppers ❤️💙
  2. Hinke:
    9 april 2018
    Wat een bijzondere ervaringen! Prachtige verhalen en foto’s. Geniet van het vervolg van jullie reis! 😍
  3. Lotte:
    9 april 2018
    Wat een super gave foto’s! Heel mooi, bijzonder land zo te lezen
  4. Anita:
    9 april 2018
    Prachtig om jullie verhalen elke keer te lezen. Heel plezier met jullie reis verder.
  5. Elly:
    9 april 2018
    Wauw, wat mooi!! Hoop dat jullie het net zo zullen hebben in Thailand!!
  6. Marco Bos:
    9 april 2018
    Prachtig! Genieten. Heel veel plezier nog!
  7. Andrea:
    9 april 2018
    Ziet er echt super gaaf uit! Op naar volgende avonturen!
  8. Arold:
    9 april 2018
    Wat een prachtig verhaal!!! En wat beleven jullie veel. Het is echt genieten.
  9. Danielle:
    9 april 2018
    Wat een bijzonder land! Kan me goed voorstellen dat dit hoog op jullie lijstje stond. Prachtig om te lezen weer.
  10. Elizabeth:
    10 april 2018
    Wat een bijzonder land als je dat zo leest en ziet! Geweldig!!
    Veel plezier in Thailand!
  11. Martine Rizzitiello:
    10 april 2018
    Prachtige foto's en verhaal!! Veel plezier in Thailand!
  12. Trijnie de vries:
    10 april 2018
    Genoten van jullie prachtig verhaal. Heel indrukwekkend allemaal. Nog veel reisplezier gewenst . Gr Henk en trijnie.
  13. Frank Huisman:
    Hallo "Sieganda"!
    Wat een mooi, lang, interessant verslag! En dan die prachtige foto's..... adembenemend. Wat ik verder erg leuk aan specifiek dit verslag vind is de kennismaking die jullie als het ware doorgeven aan ons. Mysnmar was tot op heden voir mij een land van aanslagen en ellende. Dat is dankzij jullie nu veranderd. Bedankt weer en veel plezier in Thailand. Groeten vanuit een badkuip in België 😁
  14. Jose ursem:
    10 april 2018
    Wauw, wat een belevenissen.
    het genieten gaat jullie goed af, en wij genieten mee ;-)
    heerlijk om te lezen
  15. Janneska:
    11 april 2018
    Weer een prachtig beeldend verhaal geschreven! Ik droom al bijna met jullie mee😆 Lekker genieten; op naar Tailand!😃
  16. Mirjam:
    13 april 2018
    Hoi Sieger en Yolanda,

Wat weer een prachtig verhaal om te lezen. Echt leuk om te zien wat jullie allemaal beleven en wat een leuke foto's!!
    Heel veel plezier in Thailand. We wachten op het volgende leuke verhaal,
    Vooral blijven genieten van al dat moois!

Groetjes uit Burgum (Klaas, Iris & Sven)
  17. Anita:
    14 april 2018
    Wauw Sieger en Yo!
    Wat is dit toch prachtig, een indrukwekkend reisverslag tot nu toe..
    Jullie zijn ver weg, maar toch dichtbij... bijzonder en prachtig wat jullie mogen beleven! Dank je wel daarvoor!
    Nog een paar maanden genieten van jullie schitterende reis... heel veel plezier nog saampjes en geniet! ❤️
    Liefs, Syl en Aniet
  18. Hannie:
    15 april 2018
    Wat maken jullie toch een prachtige reis en wat zien jullie veel om jaloers op te worden. Heel veel plezier met het vervolgen van jullie reis. dikke tut Hannie