Moskou: Wat een verrassing

11 maart 2018 - Moskou, Rusland

Na een heerlijke nacht geslapen te hebben en een uitgebreid ontbijt zijn we te voet en goed aangekleed Moskou gaan verkennen.

Met een temperatuur van -16 graden moesten we goed blijven bewegen. Ons eerste doel was het alom bekende Rode Plein te bezoeken.  De route hier naar toe bracht ons langs prachtige grote gebouwen, de ene nog mooier en groter dan de andere en allemaal in een zeer nette staat. Moskou is sowieso een erg nette stad, of het moet allemaal bedekt zijn onder het sneeuw ;) Over de sneeuw gesproken, sommige delen van de stad waren al keurig netjes schoon geveegd en andere delen lagen nog onder een dik pak sneeuw.

Na een wandeling van ongeveer 20 minuten zagen we de grote hoge muren en de torens van het Kremlin al voor ons. Net als Napoleon ooit, liepen wij door de "Drievuldigheidspoort" het Rode plein op.

Het 60.000m2 grote plein wordt aan 1 kant omgeven door de rode muren van het Kremlin en het daartegen aanliggende vierkante Lenin Mausoleum van rood graniet, aan de overliggende zijde door de brede, rode gevel van de GOeM. Aan de kant van de rivier staat het bekende toonbeeld van Moskou; de Basilliuskathedraal.

Een alleraardigste Russische meneer heeft ons geholpen bij onze een fotoshoot voor deze kathedraal. Hij wees ons er ook op dat het uitzicht, vanaf de brug over de rivier de Moskva, op het nieuwe Maagedenklooster prachtig is.

Verder zagen we onder andere de Maria Boodschapkathedraal, verschillende theaters, prachtige grote hotels en hebben we de Russische staatsbibliotheek van binnen bekeken.

Na wederom een goed ontbijt gingen we, deze keer in de sneeuw, weer op pad. Vandaag zouden we voornamelijk onder de grond blijven dus dat het nu sneeuwde was geen probleem.

Moskou beschikt over 1 van 's werelds mooiste en beste metro netwerken,. Al met al wel een behoorlijk gepuzzel omdat alle stations en verwijzingen in het Cyrillisch aangegeven zijn. Na een aantal stations bezocht te hebben besloten we om weer bovengronds te gaan en een bezoek te brengen aan het Luzhniki stadion. In dit voetbal stadion zal komende zomer de finale van het WK-voetbal gespeeld worden.

Om weer een beetje op te warmen besloten we om een kopje koffie te gaan drinken. Dus aangekomen bij het Witte Huis (ja zo heet het hier in Rusland ook) had Poetin de koffie voor ons klaar staan haha ;)

Vervolgens hebben we nog een bezoek gebracht aan een groot warenhuis, niet om te shoppen maar om vanaf de 21-ste verdieping een prachtig uitzicht te hebben over de stad.

In de avond hebben we wederom een bezoek gebracht aan het Rode plein omdat deze verlicht nog mooier is dan bij daglicht.

Hierna zijn we snel naar het hotel gegaan om onze spullen te pakken en richting het Yaroslav treinstation te gaan, hier vertrekt om 23.55 uur de trein (Trans Mongolie Express) die ons eerst naar Irkutsk zal brengen.

In de volgende blog zullen we onze avonturen in de Trans Mongolie Express beschrijven.

Voor foto's van Moskou klik hier

1. Ingrid Schipper:
    11 maart 2018
    O wat super. En dit is nog maar het begin van jullie reis. Geniet er van.
  2. Melissa:
    11 maart 2018
    Leuk om jullie verhalen te lezen en de prachtige foto's te zien!
  3. Frank Huisman:
    11 maart 2018
    Wat een geweldig mooi land, gebouwen en mensen. En wat netjes inderdaad! Socialisme is zo gek nog niet! Bedankt weer voor het delen en heel veel plezier in de trein.
  4. Mem:
    11 maart 2018
    Yolanda en Sieger heb genoten van jullie blog verheug me al op het volgende ! Ben benieuwd hoe het op de Mongolië Express zal gaan.
  5. Anja:
    11 maart 2018
    Wat een mooi begin van jullie reis en leuke foto's !!! Alvast goede reis by train.👍
  6. Gitta:
    11 maart 2018
    Wat een leuk verhaal, echt genieten en natuurlijk de mooie foto's. Ben nu al benieuwd naar jullie volgende blog. Goede treinreis.
  7. Bratwurst:
    Geniet mee met jullie!
  8. Janneska:
    12 maart 2018
    Wat een belevenissen! Leuk om te lezen en de prachtige foto's te zien! Goede reis!!
  9. Hannie:
    19 maart 2018